Awaria Google oraz mariaż Booksy i Versum – ITbiznes w Biznes24 odc. 38

Awaria Google oraz mariaż Booksy i Versum – ITbiznes w Biznes24 odc. 38

4 stycznia 2021 0 przez Paweł Pilarczyk

38 odcinek naszego programu ITbiznes w telewizji Biznes24, wyemitowanego jeszcze w grudniu, poświęciliśmy trzem tematom: głośnej awarii Google, połączeniu się spółek Booksy i Versum oraz ciekawej usłudze QuTScloud. Zapraszamy do oglądania materiału wideo.

Awaria Google

Jednym z głośniejszych tematów, którymi żył internet w grudniu, była wielka awaria Google. W poniedziałek 14 grudnia nagle przestały działać niemal wszystkie flagowe usługi Google – czyli Gmail, YouTube, Dysk Google, Mapy, Kalendarz czy Google Keep. Początkowe doniesienia mówiły o tym, że awaria dotyczy tylko Europy, ale szybko okazało się, że dotknęła swym zasięgiem praktycznie cały świat. Usterka okazała naprawdę poważna, bo usługi nie działały przez ponad godzinę.

Okazało się, że przyczyna awarii była dość trywialna (nie był to bynajmniej “modny” ostatnio atak typu ransomware). W wyniku błędnej konfiguracji systemu uwierzytelniania użytkowników skończyło się miejsce na dysku i system przestał funkcjonować.

Google, a w zasadzie Alphabet jest jedną z nielicznych firm, której byśmy nawet nie podejrzewali o taki problem. Niedawno awaria przytrafiła się także Amazonowi i jego usłudze AWS (Amazon Web Services). To pokazuje, że przerwy w działaniu usług dotykają także największych rynkowych usługodawców.

Oznacza to, że mimo tak dużej popularności usług chmurowych nie powinniśmy naszych firmowych usług przetrzymywać wyłącznie w chmurze – najważniejsze warto mieć także skonfigurowane w infrastrukturze w siedzibie firmy, na tak zwanym brzegu sieci.

Booksy łączy się z Versum

Booksy to jedna z najpopularniejszych polskich aplikacji na smartfony, dostępna także w wersji przeglądarkowej. Pierwotnie pozwalała na umawianie wizyt w salonach fryzjerskich, salonach beauty, a także do barberów.  Narzędzie szybko się jednak rozwija i pozwala teraz na umówienie spotkania z doradcą z banku lub w salonach firm telekomunikacyjnych.

Na początku pandemii, gdy zamknięte zostały salony piękności, spółka Booksy znalazła się w poważnych tarapatach, bo nagle, z dnia na dzień, z jej usług przestało korzystać ponad 90% użytkowników. Rozmawialiśmy na ten temat z Łukaszem Szymakiem, który był gościem czwartego odcinka programu ITbiznes na antenie Biznes24. Rozmowę tę przypominamy poniżej (rozpoczyna się od 12 minuty materiału wideo).

Dotychczas konkurentem Booksy w Polsce była Versum, która pod adresem moment.pl oferowała bardzo podobną do Booksy usługę – umawianie wizyt w salonach beauty. 

W połowie grudnia obie spółki przekazały w komunikacie, że łączą swoje siły, co w rzeczywistości oznacza akwizycję Versum przez Booksy.

QuTScloud – wirtualny NAS

O usłudze QuTScloud opublikowaliśmy niedawno cały artykuł. Ale postanowiliśmy o niej też opowiedzieć na antenie Biznes24. To bardzo ciekawe rozwiązanie, które umożliwia konfigurację wirtualnego serwera NAS, na wybranych usługach chmury publicznej, a nawet chmury prywatnej. Aby się nie powtarzać, odsyłamy zainteresowanych czytelników do wspomnianego artykułu.