Spółka HYVIA łączy Grupę Renault i Plug Power w celu rozwoju napędów wodorowych

Grupa Renault i Plug Power Inc. tworzą spółkę joint venture HYVIA. Ma ona na celu rozwój i propagowanie napędów wodorowych wykorzystywanych w różnego typu pojazdach.

Plug Power

Przedsiębiorstwo Plug Power jest jednym z ważniejszych dostawców zintegrowanych rozwiązań bazujących na wodorowych ogniwach paliwowych (HFC). Plug Power wdrożyło ponad 40 tys. systemów ogniw paliwowych, zaprojektowało i zbudowało 110 stacji tankowania, które dystrybuują ponad 40 ton wodoru dziennie.

Spółka jest technologicznym liderem w dziedzinie rozwiązań do produkcji zielonego wodoru w procesie elektrolizy. Działa w Europie od ponad 10 lat i może się poszczycić znaczącymi projektami w dziedzinie mobilności wykorzystującej napęd wodorowy dla głównych producentów europejskich, klientów z branży logistycznej i producentów samochodów.

Spółka zainstalowała wiele elektrolizerów w technologii PEM w Niemczech, we Francji, w Holandii i Portugalii.

Zasilanie pojazdów wodorem

Do niedawna większość firm deklarowała i wdrażała w życie projekty samochodów i innych pojazdów, które miały mieć ograniczone do minimum wydzielanie dwutlenku węgla oraz innych zanieczyszczeń. Stawiano głównie na rozwiązania hybrydowe, które łączą silniki spalinowe i elektryczne w różnych konfiguracjach. Przedstawiano także samochody napędzane jedynie elektrycznością.

Rozwiązania wodorowe kojarzyły się głównie z samochodami japońskimi i tamtejszym rynkiem. Okazuje się, że coraz więcej firm skłania się ku wykorzystaniu wodoru jako zielonego paliwa. Jedni stosują ogniwa paliwowe, inni kombinują jak zasilać wodorem silniki. Opracowuje się także rozwiązania dotyczące produkcji, przechowywania i tankowania tego gazu.

Prócz samochodów osobowych wodorem napędzane nim są także ciężarówki. Jedną z nich jest Daimler GenH2. Co ciekawe, Scania swego czasu porzuciła pracę nad ogniwami paliwowymi na rzecz elektryczności.

HYVIA połączyła Grupę Renault i Plug Power

Nazwa spółki HYVIA powstała z połączenia pierwszych liter słowa „hydrogen” (wodór) – „HY” oraz słowa łacińskiego „VIA” – „droga”. Odzwierciedla to ambicję otwarcia nowej drogi do dekarbonizacji napędów.

W niektórych rodzajach użytkowania lekkie samochody dostawcze wymagają dysponowania większym zasięgiem i krótszym czasem tankowania. Chodzi także o odpowiednią ładowność i pojemność przedziału ładunkowego. W takich zastosowaniach świetnie sprawdzą się ogniwa paliwowe.

hyvia-renault-i-plug-power-napedy-wodorowe-ogniwa-francja

Spółka HYVIA będzie prowadzić swą działalność na terenie Francji. Tam też, w Villiers-Saint-Frédéric znajdzie się siedziba spółki joint venture oraz działy badawczo-rozwojowe. Działy odpowiedzialne za procesy, produkcję i logistykę znajdować się będą we Flins. Tam w ramach projektu Re-Factory pod koniec 2021 roku zostanie uruchomiony montaż ogniw paliwowych i stacji tankowania wodoru.

Pierwsze samochody z ogniwami paliwowymi zbudowane na bazie modelu Renault Master zostaną wyprodukowane w fabryce w Batilly. Wbudowaniem ogniw paliwowych zajmie się należąca do Grupy Renault od 2017 roku i zlokalizowana w Gretz-Armainvilliers spółka PVI.

Osiągi samochodów spółki HYVIA

Technologia wodorowa proponowana przez spółkę HYVIA umożliwia samochodom uzyskanie dużego zasięgu, który może wynosić nawet do 500 km. Czas tankowania wodoru zapowiadany jest na niespełna 3 minuty, co bije na głowę nie tylko ładowanie akumulatorów, ale też tankowanie paliw takich jak benzyna czy olej napędowy.

Trzy wersje modelu Renault Master znajdą się w sprzedaży w Europie pod koniec 2021 roku. Będą to furgon i podwozie z kabiną z nadwoziem kontenerowym do przewozu towarów, a także osobowy City bus. W ofercie znajdą się też stacje tankowania oraz dostawy „zielonego” wodoru.

Źródło: Renault, Plug Power

Dodaj komentarz