AT&T i Verizon proszone o opóźnienie wprowadzenia pasma C sieci 5G
Sekretarz transportu USA Pete Buttigieg i szef Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) poprosili w piątek firmy AT&T i Verizon Communications o opóźnienie planowanego na 5 stycznia wprowadzenia nowych usług bezprzewodowych 5G. Prośba motywowana jest obawami o bezpieczeństwo lotnictwa cywilnego.
Jak donosi Reuters, Buttigieg i Steve Dickson z FAA poprosili w liście szefów AT&T oraz Verizon o opóźnienie na nie więcej niż dwa tygodnie jako część propozycji krótkoterminowego rozwiązania dla współistnienia sieci 5G w paśmie C i bezpiecznych operacji lotniczych.
Przemysł lotniczy i FAA zgłosiły obawy dotyczące potencjalnych zakłóceń powodowanych przez sieci 5G w paśmie C, w pracy wrażliwej elektroniki samolotów, takiej jak radiowysokościomierze, co mogłyby zakłócić loty.
Prosimy, aby wasze firmy wstrzymały wprowadzanie komercyjnej usługi w paśmie C na dodatkowy krótki okres, nie dłuższy niż dwa tygodnie, poza obecnie zaplanowaną datę wdrożenia 5 stycznia – czytamy w liście.
W piątek obie firmy oskarżyły przemysł lotniczy o dążenie do zrobienia z pasma C zakładnika do czasu aż przemysł bezprzewodowy zgadzi się pokryć koszty modernizacji wszelkich przestarzałych wysokościomierzy.
Pasma C w sieci 5G używa się już w 40 krajach poza USA
Buttigieg i Dickson twierdzą, że w ramach umowy komercyjne usługi w paśmie C uruchomione będą zgodnie z planem w styczniu, z pewnymi wyjątkami wokół priorytetowych lotnisk. FAA i przemysł lotniczy określiłyby miejsca, gdzie strefa buforowa pozwoliłaby na bezpieczne kontynuowanie operacji lotniczych, podczas gdy FAA zakończy swoje oceny potencjalnego wpływu zakłóceń.
Dostawcy usług bezprzewodowych, którzy wygrali aukcje rządowe na pasmo C, warte 80 mld dolarów, wcześniej zgodzili się na stosowanie środków ostrożności przez sześć miesięcy, aby ograniczyć możliwe zakłócenia.
W czwartek grupa Airlines for America zwróciła się do Federalnej Komisji Łączności (FCC) o wstrzymanie wdrażania nowych usług bezprzewodowych sieci 5G wokół wielu lotnisk, ostrzegając jednocześnie, że tysiące lotów może ulec zakłóceniom: Potencjalne szkody dla samej branży lotniczej są oszałamiające.
Sara Nelson, prezes Association of Flight Attendants-CWA, reprezentującej 50 000 stewardes w 17 liniach lotniczych, nazwała propozycję Departamentu Transportu właściwym posunięciem, aby z powodzeniem wdrożyć 5G bez używania podróżujących (i załóg) jako królików doświadczalnych dla oceny pracy dwóch systemów, które muszą współistnieć bez wątpliwości dotyczących bezpieczeństwa. Grupa CTIA, gromadząca firmy w branży bezprzewodowej, twierdzi, że sieci 5G są bezpieczne, a pasmo C jest używane w około 40 innych krajach.
Źródło: Reuters
Miłośnik nowoczesnych technologii, głównie nowych rozwiązań IT. Redaktor w czasopismach Gambler, Enter, PC Kurier, Telecom Forum, Secret Service, Click!, Komputer Świat Gry, Play, GameRanking. Wiele lat spędził w branży tłumaczeniowej – głównie gier i programów użytkowych. W wolnych chwilach lata szybowcem, jeździ na rowerze i pochłania duże ilości książek.