Sieci 5G zagrożeniem dla bezpieczeństwa lotów pasażerskich

Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) zgłosiła poważne obawy dotyczące bezpieczeństwa lotów w związku z planem wykorzystania pasma C dla sieci 5G.

Źródła Reutera dotarły do listu, który wskazuje, że FAA zamierza wydać formalne ostrzeżenie w sprawie wykorzystania pasma C przez operatorów telefonii komórkowej. Chodzi o „głębokie obawy dotyczące potencjalnego wpływu na bezpieczeństwo lotnicze wynikające z zakłóceń działania wysokościomierza radarowego, przez sieci 5G pracujące w paśmie C”. Operatorzy komórkowi w USA mają rozpocząć korzystanie z tej częstotliwości 5 grudnia.

Rzeczniczka FAA przekazała w piątek, że agencja „kontynuuje współpracę z innymi organami, aby lotnictwo i najnowsza generacja technologii komórkowej 5G mogły bezpiecznie współistnieć”.

Tego samego dnia Federalna Komisja Łączności (FCC) zapewniła, że „zawsze była zaangażowana w zapewnienie bezpieczeństwa operacji lotniczych (…) jednocześnie wspierając nowe technologie, które tworzą amerykański biznes i wpisują się w potrzeby konsumentów”.

sieci 5G lotnictwo

Dwa tygodnie temu FAA zorganizowała też w tej sprawie długie spotkanie z przedstawicielami przemysłu lotniczego. Planuje również wydanie Specjalnego Biuletynu Informacyjnego dotyczącego 5G, co potwierdzają doniesienia Wall Street Journal.

Sieci 5G już korzystają z pasma C w 40 krajach

Jeszcze w sierpniu producenci samolotów i przewoźnicy spotkali się z FCC ostrzegając, że jeśli komisja nie wprowadzi zmian „po uruchomieniu pasma C sieci 5G mogą pojawić się poważne zakłócenia w korzystaniu z amerykańskiej przestrzeni powietrznej”. W takiej sytuacji FAA może być zmuszona do „drastycznego zmniejszenia zdolności operacyjnej lotnictwa”.

Branżowe stowarzyszenie CTIA, które reprezentuje w USA przemysł łączności bezprzewodowej, oświadczyło w piątek, że sieci 5G mogą bezpiecznie korzystać z pasma C „bez powodowania zakłóceń dla urządzeń lotniczych”, przytaczając przykłady 40 krajów, gdzie już uruchomiono tę częstotliwość. Ostrzega też, że „wszelkie opóźnienia we wprowadzeniu zagrażają konkurencyjności Ameryki”.

Jednym z rozwiązań problemu jest doposażenie wysokościomierzy podatnych na zakłócenia w specjalne filtry, ale zajmie to wiele lat, a problem dotyka wielu tysięcy samolotów cywilnych. FAA dmucha na zimne, ale w przypadku bezpieczeństwa lotów trudno mówić o jakiejkolwiek przesadzie.

Źródło: Reuters

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x