Koniec niedoborów układów scalonych dla branży motoryzacyjnej?
Pojawiają się pierwsze oznaki końca kryzysu w branży motoryzacyjnej, spowodowanego brakiem układów scalonych. Renesas, ale też i inni dostawcy, notują coraz większe zapasy magazynowe, a to stan niewidziany od 9 miesięcy.
Pod koniec września wzrost zapasów układów scalonych odnotowały Renesas Electronics, NXP Semiconductors, Infineon Technologies, STMicroelectronics i Texas Instruments. Przy wciąż wysokim popycie, perspektywy na najbliższe miesiące pozostają jednak w sferze prognoz. Z drugiej strony, dzięki zwiększonej produkcji chipów, ograniczenia w dostawach, które zmusiły latem firmy motoryzacyjne do zatrzymania linii montażowych, przynajmniej częściowo znikną.
Producenci układów scalonych odnotowali gwałtowny wzrost sprzedaży począwszy od październikowo-grudniowego kwartału 2020 r. Ponieważ produkcja nie nadążała za popytem poziom zapasów obniżył się na kilka następnych kwartałów. Warunki zmieniły się na lepsze dopiero w ubiegłym kwartale tego roku. Zapasy u pięciu producentów układów scalonych wzrosły o 0,7% w skali roku, a takiego zjawiska nie widziano od trzech kwartałów.
Fabryki układów scalonych dotknęła plaga nieszczęść
Jednym z problemów, który hamował całą branżę, były przestoje w produkcji. Ekstremalne warunki pogodowe na początku 2021 roku uniemożliwiły produkcję chipów w Teksasie, a ograniczenia związane z pandemią zaszkodziły dostawcom z Azji Południowo-Wschodniej. Renesas, kluczowy dostawca mikrokontrolerów dla takich producentów jak Toyota, ucierpiał w pożarze w fabryki.
Innym wąskim gardłem był brak mocy produkcyjnych u producentów wafli krzemowych. Przestawili oni więcej swoich linii produkcyjnych na układy scalone dla motoryzacji, ale jeszcze niedawno preferowali produkcję przynoszącą większe zyski, np. chipów do smartfonów.
Ryzyko powstania dalszych niedoborów nie zniknęło jednak całkowicie. Producenci samochodów planują nadrobić cięcia produkcji, więc ich apetyt na chipy pozostanie na bardzo wysokim poziomie.
Nadal uważamy, że potrzeba wielu kwartałów, zanim będziemy w stanie odbudować zapasy w magazynach i kanałach do naszych długoterminowych poziomów docelowych, powiedział Bill Betz, dyrektor finansowy NXP Semiconductors, podczas ostatniej rozmowy na temat wyników finansowych.
Akira Minamikawa, analityk przemysłu półprzewodników w firmie badawczej Omdia, przewiduje, że niedobór chipów samochodowych potrwa do wiosny 2022 r.
Źródło: Nikkei
Miłośnik nowoczesnych technologii, głównie nowych rozwiązań IT. Redaktor w czasopismach Gambler, Enter, PC Kurier, Telecom Forum, Secret Service, Click!, Komputer Świat Gry, Play, GameRanking. Wiele lat spędził w branży tłumaczeniowej – głównie gier i programów użytkowych. W wolnych chwilach lata szybowcem, jeździ na rowerze i pochłania duże ilości książek.