Autonomia 4 poziomu pozwoli na poruszanie się pojazdów autonomicznych po niemieckich ulicach

Niemieckie władze zdecydowały, że już w 2022 roku samochody autonomiczne będą mogły poruszać się po drogach publicznych. Ważne, żeby była w nich zapewniona autonomia 4 poziomu, a operatorzy spełnili dodatkowe wymagania.

Pisaliśmy pod koniec 2020 roku, że prezes Volkswagena, Herbert Diess, przewidywał, że samochody autonomiczne pojawią się na drogach już w 2025 roku. Okazuje się, że jego rodacy mogą zrobić mu wielką niespodziankę i przyspieszyć ten proces aż o 3 lata!

Autonomia 4 poziomu

Autonomia 4 poziomu została określona przez Society of Automobile Engineers (SAE). Wskazany poziom oznacza, że komputer pojazdu obsługuje całą jazdę w określonych warunkach lub środowiskach. Nie potrzeba do jego nadzorowania kierowcy.

W Niemczech samochody autonomiczne będą mogły poruszać się po drogach publicznych, ale jedynie w wybranych obszarach geograficznych.

Bundestag przyjął nowe przepisy

Niższa izba niemieckiego parlamentu, Bundestag, przyjęła przepisy dotyczące dopuszczenia poruszania się pojazdów autonomicznych po drogach publicznych w Niemczech już w 2022 roku. Projekt teraz zostanie rozpatrzony przez izbę wyższą parlamentu, czyli Bundesrat.

W ustawie uwzględniono wnioski dotyczące autonomicznych samochodów, które mogą poruszać się po niemieckich drogach. Chodzi o publiczny transport pasażerski, podróże służbowe i zaopatrzeniowe, i logistykę. Jazdy autonomiczne dozwolone będą także przy przewozach firmowych obsługujących ruch pracowników oraz przejazdy między ośrodkami medycznymi i domami spokojnej starości.

Poniżej prezentacja testowanych pojazdów autonomicznych Hochbahn HEAT 870 w Hamburgu.

Bezpieczeństwo

Aby zapewnić bezpieczeństwo w przypadku poruszania się po drogach publicznych pojazdów autonomicznych, nie trzeba nikogo, kto w razie czego przejąłby sterowanie samochodem. Jednakże niemieckie przepisy będą obejmowały konieczność monitorowania takich pojazdów zdalnie i zapewnienie możliwości ich natychmiastowego zatrzymania. Dodatkowo przewoźnicy i operatorzy tych pojazdów będą musieli wykupić odpowiednie ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej.

Jeśli wszystko pójdzie tak, jak sądzimy, to Niemcy staną się pierwszym krajem w Unii Europejskiej, który umożliwi poruszanie się pojazdów z autonomią na poziomie 4. Może to przyspieszyć wdrażanie tego typu transportu także w innych rejonach UE.

Źródło: DW, Hochbahn

Dodaj komentarz