Autonomia 4 poziomu pozwoli na poruszanie się pojazdów autonomicznych po niemieckich ulicach
Niemieckie władze zdecydowały, że już w 2022 roku samochody autonomiczne będą mogły poruszać się po drogach publicznych. Ważne, żeby była w nich zapewniona autonomia 4 poziomu, a operatorzy spełnili dodatkowe wymagania.
Pisaliśmy pod koniec 2020 roku, że prezes Volkswagena, Herbert Diess, przewidywał, że samochody autonomiczne pojawią się na drogach już w 2025 roku. Okazuje się, że jego rodacy mogą zrobić mu wielką niespodziankę i przyspieszyć ten proces aż o 3 lata!
Autonomia 4 poziomu
Autonomia 4 poziomu została określona przez Society of Automobile Engineers (SAE). Wskazany poziom oznacza, że komputer pojazdu obsługuje całą jazdę w określonych warunkach lub środowiskach. Nie potrzeba do jego nadzorowania kierowcy.
W Niemczech samochody autonomiczne będą mogły poruszać się po drogach publicznych, ale jedynie w wybranych obszarach geograficznych.
Bundestag przyjął nowe przepisy
Niższa izba niemieckiego parlamentu, Bundestag, przyjęła przepisy dotyczące dopuszczenia poruszania się pojazdów autonomicznych po drogach publicznych w Niemczech już w 2022 roku. Projekt teraz zostanie rozpatrzony przez izbę wyższą parlamentu, czyli Bundesrat.
W ustawie uwzględniono wnioski dotyczące autonomicznych samochodów, które mogą poruszać się po niemieckich drogach. Chodzi o publiczny transport pasażerski, podróże służbowe i zaopatrzeniowe, i logistykę. Jazdy autonomiczne dozwolone będą także przy przewozach firmowych obsługujących ruch pracowników oraz przejazdy między ośrodkami medycznymi i domami spokojnej starości.
Poniżej prezentacja testowanych pojazdów autonomicznych Hochbahn HEAT 870 w Hamburgu.
Bezpieczeństwo
Aby zapewnić bezpieczeństwo w przypadku poruszania się po drogach publicznych pojazdów autonomicznych, nie trzeba nikogo, kto w razie czego przejąłby sterowanie samochodem. Jednakże niemieckie przepisy będą obejmowały konieczność monitorowania takich pojazdów zdalnie i zapewnienie możliwości ich natychmiastowego zatrzymania. Dodatkowo przewoźnicy i operatorzy tych pojazdów będą musieli wykupić odpowiednie ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej.
Jeśli wszystko pójdzie tak, jak sądzimy, to Niemcy staną się pierwszym krajem w Unii Europejskiej, który umożliwi poruszanie się pojazdów z autonomią na poziomie 4. Może to przyspieszyć wdrażanie tego typu transportu także w innych rejonach UE.
Entuzjasta technologii IT, mobile, wearables. Freelancer, od lat w branży mediów IT/Mobile (CD-Action, NeXT, PC Format, CafePC.pl, Benchmark.pl, Mobility, Komputer Świat, Bezprawnik, Startupmag, IoTLab.pl) , były PRowiec (Sweex i Hannspree) i logistyk. Pasjonat jedzenia, gotowania, zdrowego odżywiania, wędrówek, jazdy na rowerze, książek, kina, opery, teatru i wielu innych.