Microsoft planuje uruchomienie komputera kwantowego w ciągu 10 lat
Microsoft ogłosił swoją strategię dotyczącą budowy własnego komputera kwantowego, wykorzystującego kubity topologiczne, nad którymi naukowcy firmy pracowali od kilku lat. Przed nimi jeszcze wiele pośrednich etapów, ale Krysta Svore, wiceprezes Microsoftu ds. rozwoju kwantowego, twierdzi, że budowa zajmie mniej niż 10 lat – komputer ma wykonywać milion operacji kwantowych na sekundę.
Postrzegamy naszą strategię i czas potrzebny na osiągnięcie komputera kwantowego w latach, a nie dekadach – powiedziała Svore.
W zeszłym roku Microsoft ogłosił znaczący przełom, gdy jego zespół po raz pierwszy podkreślił swoją zdolność do tworzenia kubitów Majorany. Mają one tę zaletę, że są bardzo stabilne, ale jednocześnie niezwykle trudne do stworzenia. Microsoft postawił na tę technologię i teraz, rok po ogłoszeniu tego ważnego kroku, zespół potwierdza, że osiągnął ten pierwszy etap na drodze do komputera kwantowego.
Microsoft chce budować kubity o rozmiarze 10 mikronów
Dzisiaj jesteśmy naprawdę na poziomie wdrożenia podstawowego – powiedziała Svore.
Mamy hałaśliwe, „pośrednie” kwantowe maszyny. Zbudowane są wokół fizycznych kubitów i jeszcze nie są wystarczająco niezawodne, aby coś praktycznego i korzystnego dla nauki czy dla przemysłu komercyjnego wykonać. Kolejnym poziomem, do którego musimy dojść jako branża, jest poziom odporności. Musimy być w stanie operować nie tylko na fizycznych kubitach, ale musimy wziąć te fizyczne bity i umieścić je w kodzie korekcyjnym błędów i używać ich jak jednostki służącej jako kubit logiczny.
Svore twierdzi, że aby osiągnąć ten punkt, potrzebny będzie komputer kwantowy, który może wykonywać milion operacji kwantowych na sekundę i ma wskaźnik awarii jeden na bilion operacji.
Następnym krokiem jest teraz budowa zabezpieczonych sprzętowo kubitów – Svore uważa, że zespół robi ogromne postępy w pracy nad ich budową. Po tym Microsoft planuje pracę nad splataniem tych kubitów i operowanie nimi za pomocą procesu zwartego, koncepcji, która była dyskutowana (głównie jako teoria) od co najmniej początku lat 2000.
Miłośnik nowoczesnych technologii, głównie nowych rozwiązań IT. Redaktor w czasopismach Gambler, Enter, PC Kurier, Telecom Forum, Secret Service, Click!, Komputer Świat Gry, Play, GameRanking. Wiele lat spędził w branży tłumaczeniowej – głównie gier i programów użytkowych. W wolnych chwilach lata szybowcem, jeździ na rowerze i pochłania duże ilości książek.