Brak magnezu na rynku pogłębi kryzys branży motoryzacyjnej

Do niedawna największym problemem producentów samochodów były niedobory układów scalonych, ale teraz dochodzi kolejny cios – brak magnezu, który wykorzystywany jest do produkcji stopów aluminium. Wszystko spowodowane jest kryzysem energetycznym w Chinach, które są największym producentem tego pierwiastka na świecie.

Niedobór układów scalonych nęka całą branżę motoryzacyjną. Firmy godzą się płacić nawet zawyżone kwoty za podzespoły, które pozwolą im wypuszczać samochody do salonów. W większości firmy przekierowały swoje zapasy do produkcji najpopularniejszych modeli aut, ale i te się wyczerpują. Skoda zamknęła swoje zakłady produkcyjne, ale po dwóch tygodniach wznowiły one pracę.

Teraz nadciągają nowe, możliwe, że jeszcze czarniejsze chmury i kryzys, który dotknie nie tylko producentów aut.

Brak magnezu na rynku pogłębi kryzys branży motoryzacyjnej

Chiny, największy producent magnezu na świecie (około 85 proc. światowej produkcji), ograniczyły produkcję tego pierwiastka ze względu na kryzys energetyczny państwa. Jednocześnie zmniejszenie wytwarzania tego metalu sprawiło, że na rynek trafia go znacznie mniej, niż potrzeba do produkcji podzespołów samochodowych.

brak magnezu-Magnesium
Skrawki magnezu

Magnez wykorzystywany jest przy tworzeniu stopów z aluminium, które dzięki temu jest znacznie wytrzymalsze. Bez tego branża samochodowa, ale i inne, które korzystają z podobnych stopów, mogą zmniejszyć lub wręcz musieć zaprzestać produkcji podzespołów.

Ceny tego metali wzrosły od początku roku ponad 6-krotnie, a jak przewidują fachowcy, cena jeszcze pójdzie w górę.

Czy to celowe działanie Chin, czy może faktycznie mają oni problem z produkcją?

Źródło: Fortune, Wikimedia

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x