Fujitsu – dostawca IT czy partner biznesowy?

Firma Fujitsu przedsiębiorcom kojarzy się najczęściej z fizycznymi produktami: komputerami, laptopami, macierzami czy serwerami. Tymczasem ta japońska organizacja od kilku lat realizuje zupełnie inną strategię, której celem jest kompleksowa obsługa klientów. Fujitsu skupia się na kompletowaniu rozwiązań realizujących wszystkie potrzeby technologiczne przedsiębiorstw, uzupełniając je o usługi i konsulting oraz wsparcie posprzedażowe dla działających systemów, również gdy obejmują one sprzęt i oprogramowanie firm trzecich.

Materiał partnerski

Fujitsu zmieniła swoją strategię po 2009 roku, gdy zakończyła się jej współpraca z Siemensem w ramach joint venture Fujitsu Siemens Computers. Japońskie przedsiębiorstwo zmieniło wtedy nazwę na Fujitsu Technology Solutions i rozpoczęło wdrażanie zupełnie odmiennego sposobu obsługi klienta. Kluczowym punktem było postawienie człowieka w centrum uwagi. Oznacza to, że firma zamiast szukać klientów na oferowane przez siebie produkty, słucha ich potrzeb i stara się rozwiązywać ich problemy biznesowe. Najczęściej nie ograniczają się one przecież wyłącznie do potrzeb sprzętowych. Klienci biznesowi prócz samego sprzętu potrzebują przecież także odpowiednich usług czy wsparcia technicznego. Fujitsu postawiło sobie za cel całkowicie zaspokajać te wymagania.

Trzy filary działalności

Firma skupia się na trzech obszarach: gromadzenie, zarządzanie i ochrona danych (Data Protection), usługi wsparcia klienta końcowego (End-User Services) oraz transformacja centrów danych i integracja systemów on-premise i rozwiązań chmurowych (Hybrid IT). Założenie jest takie, że klient zgłasza się do Fujitsu, a firma w drodze konsultingu i wsparcia technicznego przygotowuje rozwiązanie jego problemów biznesowych i technologicznych od A do Z.

Często oznacza to, że realizując projekt dla klienta, Fujitsu sięga po produkty i usługi spoza oferowanego przez siebie portfolio. Firma współpracuje z bardzo wieloma partnerami, zarówno globalnymi, jak i oferującymi swoje usługi tylko na konkretnych rynkach.  Przykładowo, rozwiązania chmurowe mogą być oparte o systemy Google, Amazon czy Microsoft, a rozwiązania bezpieczeństwa – aplikacje Check-Point czy McAfee.

Środowisko pracy przyszłości

Fujitsu zapewnia wsparcie dla użytkownika końcowego od etapu analizy potrzeb biznesu i potrzeb operacyjnych, poprzez dostarczanie usług serwisowych dla infrastruktury, zarządzanie sprzętem i oprogramowaniem, usługami finansowania stanowisk pracy, aż po outsourcing cyfrowej przestrzeni pracy.

W zakresie dostarczania rozwiązań sprzętowych Fujitsu skupia się wyłącznie na produktach biznesowych. Firma nie ma w swojej ofercie urządzeń konsumenckich. Jeśli klient potrzebuje rozwiązań CCD (Client Computer Devices), Fujitsu oferuje produkty ze swojej bogatej listy urządzeń dostępowych. W ten sposób Fujitsu może zaspokoić potrzeby wszystkich rodzajów klientów, zarówno mikroprzedsiębiorców, jak i dużych korporacji.

Oferta Fujitsu obejmuje wynajem stanowisk pracy w postaci gotowych komputerów z preinstalowanym oprogramowaniem spełniającym potrzeby klienta. Sprzęt może pochodzić od partnerów Fujitsu, a mimo wszystko klient otrzyma pełny pakiet wsparcia dla użytkowanych rozwiązań, które dodatkowo objęte są serwisem gwarancyjnym i pogwarancyjnym w modelu multivendor. Użytkownicy nowych cyfrowych miejsc pracy otrzymają także usługi service desk czy zdalne zarządzanie infrastrukturą (RIM, Remote Infrastructure Management) .

kobieta tablet fujitsu

Fujitsu ma bardzo duże kompetencje w zakresie digital workspace. Firma zatrudnia w Polsce ponad 3 tys. inżynierów zatrudnionych w ośrodkach Global Delivery Center w Łodzi i Katowicach, którzy specjalizują się w świadczeniu usług helpdesk/service desk, zdalnym zarządzaniu infrastrukturą czy świadczeniu usług workplace-as-a-service. Wspierane są też nowe inicjatywy biznesowe, jak chociażby RPA (Robotic Process Automation). Wysoka kompetencja Fujitsu, po raz kolejny, została potwierdzona w raporcie Garnera opisującego dostawców usług wsparcia dla miejsca pracy.

Gartner Fujitsu

Ochrona danych przedsiębiorstw

Drugi obszar działań Fujitsu Technology Services to zarządzanie i porządkowanie danych, ich archiwizacja, backup i ochrona (Data Protection). Firma oferuje w tym celu własne rozwiązania sprzętowe, w tym macierze dyskowe, urządzenia dedykowane (appliance) oraz systemy CS8000 dla środowisk klasy enterprise, od mainframe aż po platformy UNIX i x86. Fujitsu w razie potrzeby przygotowując rozwiązanie dla klienta korzysta też z rozwiązań swoich partnerów, między innymi Quantum, Veritas czy NetApp.

Także w zakresie oprogramowania Fujitsu sięga po narzędzia najbardziej znanych i cenionych producentów, w tym CommVault i Veritas, świadcząc usługi wsparcia dla tych produktów

Data Center w nowej rzeczywistości

Na pewno wielu przedsiębiorców dostrzega eksplozję rozwiązań chmurowych w centrach danych. Rzeczywistość nie jest jednak wcale czarno-biała. Okazuje się, że polskie firmy nie decydują się na pełną migrację do chmury publicznej. Najczęściej większość polskich przedsiębiorstw wciąż inwestuje w klasyczne rozwiązania on-premise. Firmy wolą budować własne rozwiązania data center, w których mają pełną kontrolę nad swoimi danymi. Dla takich przedsiębiorców Fujitsu w ostatnim czasie zaoferowało unikatową na polskim rynku usługę Pay As You Go, która pozwala znacznie zredukować inwestycję w infrastrukturę, dostarczaną w modelu abonamentowym. Usługa łączy w sobie zalety rozliczeń w modelu chmurowym z faktem przechowywania danych Klienta w jego własnym data center. Szerzej na ten temat pisaliśmy w naszym niedawnym artykule.

Polscy przedsiębiorcy, jeśli już decydują się na wdrażanie w swoich firmach rozwiązań chmurowych, to najczęściej wybierają chmury hybrydowe (łączące rozwiązania on-premise i usługi chmury publicznej) lub infrastrukturę hiperkonwergentną. Ponieważ w najbliższych latach coraz więcej polskich firm przeprowadzać będzie transformację swoich data center do chmury hybrydowej, Fujitsu już dziś przygotowało dla nich kompletny pakiet rozwiązań. Hybrid IT obejmuję ofertę sprzętu, usług i wsparcia, pozwalającą na migrację rozwiązań tradycyjnych w kierunku nowoczesnych środowisk wspierających architekturę HCI, w układzie chmurowym, zachowując najwyższe bezpieczeństwo i integralność  danych.

Dla klientów korzystających z platform UNIX Solaris, Fujitsu oferuje  serwery SPARC. Firma może także pomóc w migracji systemów Oracle do platformy x86, w tym do serwerów wysokiej dostępności z linii PrimeQuest.

Fujitsu podkreśla jednocześnie, że nie ma w planach budowy własnej chmury publicznej. Firma będzie w tym celu wykorzystywać istniejące na rynku rozwiązania wiodących dostawców, jak Google Cloud, Microsoft Azure czy Amazon Web Services.

Oparcie współczesnego biznesu na danych i zmiana oczekiwań Klientów w obszarze IT staje się dla Fujitsu kluczowym kierunkiem  działania tej japońskiej korporacji. W realizowanych kontraktach, przy optymalizacji procesów biznesowych i IT, Fujitsu, sięga po najnowsze rozwiązania z zakresu automatyzacji procesów czy wykorzystanie sztucznej inteligencji.

Artykuł powstał we współpracy z firmą Fujitsu

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x