Japońska sieć sklepów Lawson otwiera placówkę obsługiwaną wyłącznie przez awatary i roboty
Lawson, japońska sieć sklepów ogólnospożywczych, otworzyła swój pierwszy sklep, w którym, niemal w całości, klienci są obsługiwani przez awatary i roboty.
Wiele sieci sklepów na całym świecie już ma kasy samoobsługowe, co pozwala im zaoszczędzić pieniądze i skrócić kolejki. Niektórzy, tacy jak Amazon Go, zautomatyzowali swoje sklepy w taki sposób, że produkty nawet nie muszą być skanowane, aby podliczyć zawartość koszyka. Jednak nawet ci detaliści, którzy wprowadzili tak zaawansowaną automatyzację, zazwyczaj zatrzymują na miejscu kilku pracowników, którzy układają towar na półkach, odpowiadają na pytania klientów lub naprawiają pozornie nieuniknione błędy powstałe przy kasach samoobsługowych.
Firma Lawson przyjęła inne podejście: otwarty wczoraj sklep Green Lawson będzie na ekranie pokazywał awatara, wspieranego przez zdalnego pracownika, który będzie odpowiadał na pytania lub przetwarzał te nieliczne transakcje – takie jak zakup biletów – których nie można wykonać za pomocą technologii samoobsługowej.
Lawson zamierza lepiej chronić środowisko
Zdalni pracownicy będą reprezentowani na miejscu przez awatary – jeden męski, drugi żeński – co pozwoli na nadanie twarzy głosowi, który wydobywa się z głośników przy kasach.
Sklepy wyposażone są również w zautomatyzowane systemy, które potrafią wykryć, kiedy kupujący stoją przed półką i automatycznie wychwalają zalety produktu za pomocą odpowiednich haseł. Zautomatyzowane systemy będą również sprawdzać dowody osobiste kupujących, aby zweryfikować ich wiek podczas zakupów alkoholu lub papierosów.
Niektórzy pracownicy pozostaną w sklepach, ale firma chce, aby angażowali się w kontakty z klientami, a nie pozostawali za kasą. Sklepy Green Lawson będą również zużywać mniej plastiku niż inne oddziały. Pozostałe nowości to bank żywności, urządzenia do recyklingu niechcianych ubrań oraz liczne energooszczędne usprawnienia do lodówek i zamrażarek.
Źródło: Lawson
Miłośnik nowoczesnych technologii, głównie nowych rozwiązań IT. Redaktor w czasopismach Gambler, Enter, PC Kurier, Telecom Forum, Secret Service, Click!, Komputer Świat Gry, Play, GameRanking. Wiele lat spędził w branży tłumaczeniowej – głównie gier i programów użytkowych. W wolnych chwilach lata szybowcem, jeździ na rowerze i pochłania duże ilości książek.