Marketing internetowy – co trzeba o nim wiedzieć?
Praktycznie każda firma świadcząca jakiekolwiek usługi lub sprzedająca produkty powinna zadbać o swoją obecność w internecie. Nie wystarczy jednak własna strona internetowa i firmowy profil na Facebooku. Skuteczny marketing internetowy wymaga często innowacyjnych i zupełnie nieszablonowych działań. O działaniach marketingowych w internecie rozmawiamy z jednym ze skuteczniejszych w Polsce specjalistów z tego obszaru – Jakubem Bielem, znanym z nieszablonowych promocji w Sieci takich marek, jak Solgaz, x-kom czy Green Cell. Kuba prowadzi teraz własną firmę i doradza zewnętrznym organizacjom, jak zwiększyć sprzedaż i skutecznie pozyskać nowych klientów dzięki odpowiednim działaniom marketingowym w internecie.
Jakub Biel od wielu lat zajmuje się marketingiem internetowym, a jego specjalnością są nieszablonowe działania kreatywne. Realizowane przez niego kampanie nie raz zaskakiwały internautów, a także ekspertów od marketingu, dziennikarzy i partnerów biznesowych firm, dla których Kuba prowadził działania. O tym, jak realizować skuteczne kampanie marketingowe w internecie Kuba regularnie opowiada na takich wydarzeniach, jak TEDx, I Love Marketing czy Infoshare, ale swoją wiedzą dzieli się też ze studentami uczelni wyższych, w tym AGH, Uniwersytetu Warszawskiego, SGH czy Akademii Leona Koźmińskiego.
Dlaczego marketing internetowy, a nie telewizyjny albo radiowy?
To pierwsze pytanie, które zadaliśmy Kubie. Dlaczego prowadząc działania marketingowe dla naszej organizacji powinniśmy tak wiele uwagi poświęcić na obecność w internecie? Czy uda się nam uzyskać lepsze efekty, niż gdy prezentować będziemy swoje walory w mediach tradycyjnych, jak prasa drukowana, radio albo telewizja?
Zdaniem Kuby internet jest idealnym miejscem na rozpoczęcie pierwszych działań marketingowych, gdy firma nie dysponuje jeszcze dużymi budżetami. Proste kampanie można realizować już za kilka złotych, a czasem nawet za darmo, co jest praktycznie niemożliwe w innych mediach, jak radio czy telewizja. Oczywiście w tej sytuacji skala takich działań na ogół jest nieporównywalnie mniejsza, ale lepiej zacząć od niewielkich kroczków, niż nie reklamować naszej firmy w ogóle. Nawet jeśli informacja o naszej ofercie dotrze do kilku czy kilkunastu osób, to a nuż znajdą się wśród nich nasi pierwsi klienci, którzy zakupią nasze produkty lub usługi?
Firmy, które dopiero zaczynają swoje pierwsze działania marketingowe, najczęściej bardzo skrupulatnie liczą wydatki i z obu stron oglądają każdą zainwestowaną złotówkę. Zaletą marketingu internetowego jest to, że efekty wszystkich działań można precyzyjnie mierzyć i rozliczać. Dzięki odpowiednim narzędziom marketer może kontrolować, kto kliknął reklamę, która kreacja była najskuteczniejsza, czy klient kupił produkt, albo może z niego jednak zrezygnował – i dlaczego. Takie analizy pozwalają na modyfikacje kampanii na żywo w czasie jej trwania, by zmaksymalizować jej skuteczność.
W internecie mamy także możliwość testowania – emitowania kilku czy kilkunastu różnych kampanii jednocześnie, a potem wybierania tych skuteczniejszych i odrzucania takich, które nie realizują postawionych celów.
Od czego zacząć działania marketingowe w internecie?
Przed rozpoczęciem każdej dowolnej kampanii marketingowej należy dobrze przygotować jej strategię – co dokładnie chcemy osiągnąć, jakie są cele działań w internecie. Internet może być studnią bez dna – na działania marketingowe można wydać dowolnie duże kwoty. Może się zdarzyć tak, że kampania okaże się skuteczna, nawet gdy wydamy na nią grosze, ale nieprzemyślane działania mogą nie przynieść żadnych efektów, a czasem pochłaniają dziesiątki czy setki tysięcy złotych.
Drugim krokiem jest przygotowanie odpowiednich mechanizmów mierzenia skuteczności reklamy. Bez takich narzędzi nie będziemy nawet wiedzieli, czy kampania cokolwiek daje, czy powoduje jedynie „przepalanie” budżetu marketingowego.
Dopiero po ustawieniu odpowiedniej analityki można rozpocząć jakąkolwiek kampanię.
Niemniej istotne jest też podjęcie decyzji, gdzie zamierzamy prowadzić działania marketingowe. Na samym początku nie ma sensu siać naszą reklamą wszędzie, gdzie się da. Trudno będzie mierzyć skuteczność takiej reklamy i kontrolować jej efekty, zwłaszcza że potem może się okazać, że najlepiej „performuje” tylko jeden kanał – reklama na portalu branżowym, Facebooku, LinkedIn, Twitterze albo na przykład TikToku. Każdy z takich kanałów ma swoich specyficznych odbiorców i mogą być oni wyczuleni na inny przekaz. Dlatego wszystkie działania powinny być skrojone konkretnie pod medium, gdzie emitowana będzie nasza reklama, a także pod naszych wymarzonych odbiorców i potencjalnych klientów.
Który kanał jest najbardziej skuteczny?
Jak zatem wybrać miejsce realizacji działań marketingowych? Czy skuteczniejsze są działania na LinkedIn, TikToku, czy może na którymś z tematycznych serwisów internetowych? A może kupić reklamę na którymś z dużych portali?
To już zależy od produktu lub usługi, którą zamierzamy sprzedać. Każdy kanał gromadzi odbiorców różnego typu. Osoby przymierzające się do zakupu samochodu zapewne będą szukać porad na serwisach motoryzacyjnych, albo będą oglądać recenzje aut na YouTube. Kobiety szukające porad dotyczących kosmetyków zapewne najwięcej ich znajdą na Instagramie. Z kolei szefowie firm czy pracownicy działów HR prowadzący rekrutację rozpoczną poszukiwania nowych pracowników od LinkedIn. Dlatego nie powinniśmy patrzeć na to, jaki kanał jest w danym momencie modny (dziś modny jest na przykład TikTok). Powinniśmy się zastanowić, gdzie znajdziemy naszych potencjalnych klientów, a jeśli nie jesteśmy tego pewni, warto zwrócić się do specjalistów po pomoc.
Gdzie kierować naszych klientów?
Jeśli już zainteresujemy internautów naszym przekazem reklamowym, to gdzie najlepiej ich skierować, żeby kupili nasz produkt lub usługę? Czy skuteczniejszy będzie profil na Facebooku czy LinkedIn, a może jednak niezbędna jest własna strona internetowa?
Tu Kuba Biel nie ma żadnych wątpliwości: podstawowym miejscem, do którego powinni trafiać nasi klienci, jest własna strona internetowa. W ten sposób uniezależniamy się od operatorów serwisów takich jak Facebook lub LinkedIn, którzy mogą nagle z dnia na dzień usunąć profil naszej firmy (pod pretekstem złamania regulaminu), albo po prostu dokonać zmian w algorytmach, które sprawią, że fanpage będzie dużo trudniej odnaleźć naszym klientom.
Dlatego własna strona jest kluczowa i bez niej nawet nie powinniśmy myśleć o długofalowych działaniach marketingowych w internecie.
Szerzej o wszystkich wymienionych zagadnieniach Kuba Biel opowiada w rozmowie z nami. Zapraszamy do obejrzenia całej rozmowy – plik wideo znajduje się na początku tego artykułu.
Zainteresowanych kontaktem z Kubą odsyłamy na jego stronę – jakubbiel.pl.
Dziennikarz komputerowy od 1994 roku. Właściciel i redaktor naczelny portalu ITbiznes; prowadzący magazyn ITbiznes na antenie kanału telewizyjnego Biznes24; gospodarz programu poradnikowego „Cyfrowy Niezbędnik” na antenie kanału telewizyjnego Antena HD; gospodarz podcastów Elektrycznie Tematyczni o samochodach elektrycznych oraz Zrozumieć AI o sztucznej inteligencji. Współprowadzący podcast ITbiznes o technologiach w biznesie. Twórca bloga o pasjach Fabryka Pasji. Założyciel, redaktor naczelny i były właściciel portalu PCLab.pl. Założyciel i były redaktor naczelny serwisów AGDLab.pl, Softonet.pl. Były redaktor naczelny serwisów PC.com.pl i Technowinki.onet.pl.