Podcast w biznesie – czy Twoja firma go potrzebuje?

Funkcjonujemy teraz bardzo specyficznym czasie. Pandemia COVID-19 sprawiła, że sięgamy po nowe środki komunikacji. Jednym z nich są podcasty, które są dziś bardzo ciekawą drogą przekazywania wiedzy. Czy warto zainwestować w realizowanie własnego podcastu na potrzeby kontaktów ze swoimi klientami?

Po dwumiesięcznej, ogólnonarodowej kwarantannie, wszyscy dostrzegamy zmiany, które nas dotknęły. Żyjemy i pracujemy w nowych warunkach – myjemy często ręce płynami dezynfekującymi, nosimy maseczki i ograniczamy kontakty z innymi do absolutnego minimum. Jesteśmy pozamykani w domach, a naszym głównym (i często jedynym) łącznikiem ze światem zewnętrznym stał się internet. Komputer i smartfon to narzędzia, bez których izolacja społeczna byłaby nie do zniesienia, a wiele organizacji, gdyby nie możliwość pracy zdalnej, w ogóle przestałaby istnieć. Wniosek? Bez wielu rzeczy człowiek może się obyć, z wielu może, w razie potrzeby, zrezygnować, ale na pewno nie z rozmowy. Dialog to podstawa komunikacji – szczególnie w biznesie, zwłaszcza teraz, w zmieniającej się na naszych oczach sytuacji rynkowej. W jaki sposób te zawirowania, z korzyścią dla siebie, powinny wykorzystać współczesne firmy?

Podcast – panaceum na kwarantannę

Pandemia COVID-19 bez wątpienia ma wpływ na zainteresowanie podcastami. Od kilkunastu tygodni jeszcze bardziej niż kiedykolwiek wcześniej traktujemy bowiem wirtualny świat nie tylko jako źródło rozrywki, ale także jako miejsce spotkań – zarówno tych prywatnych, jak
i zawodowych. Co prawda mamy ograniczone możliwości przemieszczania się, ale nie znaczy to, że przekazywanie ważnych dla nas informacji również musi być utrudnione. W sieci pojawia się coraz więcej wartościowych treści, jak e-learningi, webinaria czy podcasty, które stają się ciekawą alternatywą przekazywania wiedzy – poszerzają horyzonty, dają możliwość uczenia siebie i innych. Co więcej, są niezwykle uniwersalne, można ich słuchać dosłownie wszędzie: w domu, w samochodzie czy na spacerze z psem. Ten rozwijający się trend to także ogromna szansa dla świata biznesu, zwłaszcza teraz, w czasach światowego kryzysu, kiedy potrzeba właściwej komunikacji jest priorytetowa.

Przede wszystkim, daj się usłyszeć

Już ponad 25 procent internautów w Polsce słucha podcastów1, a ich popularność wzrasta z dnia na dzień. Jak pokazują liczne badania i raporty, podcasty stały się wręcz jednym z najbardziej opiniotwórczych źródeł treści, a to oznacza, że są także doskonałym narzędziem do kreowania wizerunku i budowania świadomości marek wielu firm. Jak podaje IAB-Edison Research, obecność brandu w podcaście wpływa na decyzje zakupowe aż u 65% słuchaczy. Dlatego też jeśli jako firma jesteśmy na etapie poszukiwania nowych form przekazu, chcemy ze swoim komunikatem dotrzeć szybko do możliwie jak największego grona odbiorców, warto rozważyć nagrywanie internetowych audycji i na stałe wpisać je do swoich działań marketingowych.  

Buduj wizerunek eksperta

Podcast jest formą, która budzi zaufanie. Tym samym jest świetnym narzędziem, które pozwoli naszej firmie zbudować wizerunek profesjonalnej organizacji, a naszych pracowników uczynić ekspertami w branży. Dlaczego? Internauci, kiedy szukają rzetelnych informacji na dany temat, potrafią spędzać wiele czasu online, a dobrze wypromowany firmowy kanał z pewnością będzie dla nich jednym z pierwszych wiarygodnych źródeł o przedsiębiorstwie, śledzonym trendzie czy produkcie. Podcasty swoim twórcom dają natomiast ogromną swobodę doboru treści w dowolnym momencie, a tym samym nie są tak agresywne i natarczywe w przekazie jak reklamy – co więcej, w sieci dostępne są 24h/7 i nie generują każdorazowo dodatkowych kosztów.

Tu znajdziesz podcast „Elektrycznie Tematyczni” o samochodach elektrycznych

Jakie tematy warto poruszać w firmowych podcastach? Na pewno te związane z branżą w której działamy. Nie bez znaczenia jest śledzenie, czy wręcz kreowanie trendów, komentowanie bieżących wydarzeń z dziedziny, którą się zajmujemy, czy przedstawianie prognoz związanych z danym zagadnieniem – naturalna rola komentatora otaczającej rzeczywistości najbardziej przemawia do audytorium, które coraz bardziej wyczulone jest na komercyjne treści i wszelkie sposoby lokowania produktu. Jako przedstawiciele firmy bądźmy doradcami, prekursorami trendów, badaczami i obserwatorami zjawisk – podcast to nie miejsce na nachalny product placement, to narzędzie do subtelnego budowania marki naszej firmy i pozycjonowania jej pracowników jako ekspertów w swojej dziedzinie, a także jako partnerów do merytorycznej dyskusji.   

Bez scenariusza ani rusz!

Warto zadbać o temat przewodni naszego firmowego podcastu (oczywiście powinien być on związany pośrednio bądź bezpośrednio z branżą, w której pracujemy) – za duże rozproszenie, zbyt wiele poruszanych wątków, mnogość gości może powodować niepotrzebnie wrażenie chaosu dla słuchacza. Dlatego zawsze, jak w przypadku każdego biznesu, warto mieć plan. Przed rozpoczęciem nagrywania podcastu zbudować strategię, jasną wizję tego, co, do kogo i w jakim celu chcemy mówić. 

Na przykład, czy nagrywamy odcinki sami, czy zapraszamy zewnętrznych ekspertów. Niezależni goście z pewnością sprawią, że poszczególne odcinki będą urozmaicone, a słuchacze nie posądzą firmy o stronniczość czy wyłączne promowanie własnej marki. Forma dyskusji zazwyczaj jest żywsza niż w przypadku monologu, a tym samym pozwala poznać różne punkty widzenia wielu osób.

Ewa Skalniak Konrad Domański Paweł Pilarczyk
Ewa Skalniak i Konrad Domański, prowadzący podcast „Podaj dalej” oraz Paweł Pilarczyk – jako zaproszony do jednego z odcinków gość

Co ważne, powinniśmy niejako wyjść naprzeciw oczekiwaniom naszych potencjalnych klientów czy partnerów – i przy wyborze treści do odcinka kierować się przede wszystkim ich preferencjami, tym samym dostarczając im unikatowe informacje (np. o produkcie), których nie znajdą nigdzie indziej. Nie bez znaczenia jest również czas emisji podcastu – budując grupę stałych odbiorców, warto zadbać o regularność pojawiania się nowych odcinków (np. w każdą środę), co w słuchaczach zbuduje nawyk stałego śledzenia audycji. Dobrym sposobem na zacieśnianie więzi z naszą społecznością jest natomiast organizowanie sesji Q&A – to jedyna w swoim rodzaju możliwość bezpośredniego kontaktu z publicznością, a dla firmy również szansa poznania upodobań, czy też wątpliwości klientów.

Rynek podcastów dobry (nie tylko) na czas kryzysu

Panująca pandemia to obecnie ogromne wyzwanie dla wielu przedsiębiorców. Firmy codziennie  stają przed ogromnymi dylematami – jakie kroki podejmować, by uniknąć spadku przychodów czy też zwolnień pracowników. To czas trudnych decyzji i zmian, które wymagają szybkich reakcji i odpowiednich komunikatów. To, co powiemy i w jaki sposób przekażemy może być kluczowe dla przyszłości całej firmy, pracowników, klientów. To także czas mnożenia się fake newsów, które mogą bardzo szkodzić naszej reputacji – podcast to idealne narzędzie do przekazywania na bieżąco kluczowych spraw na naszych zasadach, a także możliwość zdementowania krzywdzących czy nieprawdziwych opinii, które mogą na rynku pojawiać się na temat naszej marki. Dlatego też do audycji online warto podchodzić w sposób odpowiedzialny i przemyślany – powinny być one częścią spójnej strategii marketingowej i komunikacyjnej, a nie działaniem ad hoc z przypadkowym podcasterem albo spontanicznym nagraniem za pomocą smartfona.

Warto skorzystać ze wsparcia profesjonalistów, którzy nie tylko zadbają o oprawę techniczną podcastu, ale doradzą także w kwestiach merytorycznych, przygotują do rozmowy, popracują z nami nad dykcją czy emisją głosu. Nie można zapominać również o promocji odcinków w mediach społecznościowych – samo wrzucenie nagrania na Spotify czy iTunes najczęściej jest niewystarczające. 

Nie ma jednej, uniwersalnej porady na stworzenie firmowego podcastu – wszystko zależy od branży, w jakiej działa nasz biznes, czy też od struktury grupy docelowej, do której chcemy dotrzeć. Czasem luźniejsza forma przekazu będzie bardziej wiarygodna, kiedy inaczej sprawdzi się powaga i ekspercki ton – z pewnością zawsze liczy się pomysł, kreatywność i wartościowe treści, które chcemy przekazać. Nie zaszkodzi również charyzmatyczny prowadzący, umiejący nawiązać relacje ze słuchaczami, czy interesujący goście. Pamiętajmy też, że nagrywanie podcastów, budowanie grona wiernych odbiorców to proces, to strategia długoterminowa, na której efekty trzeba poczekać – ale o tym, że cierpliwość w biznesie to podstawa wie przecież każdy, nawet początkujący przedsiębiorca.

Ewa Skalniak
Ewa Skalniak jest współautorką firmowego podcastu agencji Lighthouse „Podaj Dalej” o sztuce nowoczesnej komunikacji (dostępny w SpotifyApple Podcasts).
  1. Na podstawie badania Publicis Groupe, przeprowadzonego na zlecenie należącego do Agory brokera Tandem Media (2019 r.)
0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x