Rozwiązania storage wraz z technologią 5G poprawią bezpieczeństwo na drogach

Technologia 5G oferuje bardzo dużą szybkość przesyłania danych, ale sprostać im muszą rozwiązania storage. Nic nam po szybkich transferach, jeśli nie będzie jak ich zapisać i przetwarzać.

5G a rozwiązania storage

Technologia 5G jest obecnie na stosunkowo wczesnym etapie upowszechniania się. Jednakże już teraz szacunki wskazują, że w roku 2025 bazować na niej będzie 20 proc. wszystkich połączeń na świecie.

rozwiazania-storage-technologia-5g-bezpieczenstwo-na-drogach-infografika

Nowy standard oferuje transfery sięgające 10 Gbps (czyli 100x szybciej niż w przypadku poprzedniej generacji). Opóźnienia sięgają jedynie około 1 ms. Dzięki temu sieci 5G będą miały ogromny wpływ nie tylko na to, co robimy ze swoimi urządzeniami osobistymi (smartfonami czy tabletami), ale odegrają znaczącą rolę w nadchodzącej rewolucji w branży motoryzacyjnej.

5G a bezpieczeństwo korzystania z samochodów

Ogromne ilości danych przesyłanych poprzez sieci 5G będą miały bezpośrednio wpływ na bezpieczeństwo korzystania z samochodów. Muszą im sprostać rozwiązania storage stosowane nie tylko w pojazdach, ale i w infrastrukturze, centrach gromadzenia i przetwarzania danych.

Najważniejsze obszary związane z bezpieczeństwem w ruchu to nowe generacje map i nawigacji, komunikacja pojazdów z infrastrukturą dróg, ulic i innymi użytkownikami dróg, aktualizacje oprogramowania.

Mapy online następnej generacji

Mapy już dziś są aktualizowane na bieżąco. Chodzi o informacje związane z ruchem i korkami, jednak wkrótce będą w stanie przyjmować i wykorzystywać w czasie rzeczywistym znacznie więcej danych.

Zwiększona liczba kamer i czujników różnego typu sprawi, że pojazdy będą stale rejestrowały nowe informacje o drodze i jej otoczeniu. Gdy auto wykryje np. zablokowaną lub nową drogę, roboty drogowe, zmianę liczby/dostępności/przebiegu pasów, będzie mogło natychmiast wysłać tę informację do chmury i podzielić się nią z innymi pojazdami, pieszymi czy służbami.

Udoskonalone metody komunikacji

Komunikacja V2X (Vehicle-to-Everything) to technologia, która pozwala samochodom wymieniać się informacjami z innymi uczestnikami i elementami ruchu – czyli m.in. pojazdami, pieszymi i elementami infrastruktury. 5G pozwoli na użycie do tego celu bezpośrednio interfejsu PC5 (w którym dwa urządzenia komunikują się bezpośrednio dedykowanym kanałem). Można będzie użyć także interfejsu Uu, w którym dane przekazywane są za pośrednictwem stacji bazowej telefonii komórkowej.

Dzięki 5G zasięg komunikacji PC5 wynosił będzie ok. 600 metrów, a Uu – do 2 km. Oznacza to, że w komunikacji V2X będzie można uwzględnić znacznie więcej obiektów pozostających w zasięgu „wzroku” pojazdu. To da wszelkim systemom (np. bezpieczeństwa – unikania kolizji, wykrywania przeszkód, oblodzenia itp.) więcej czasu na stosowną reakcję.

Interfejs PC5 pozwoli również pojazdom komunikować się z pieszymi czy rowerzystami za pośrednictwem ich smartfonów i innych urządzeń. To może przydać się do tworzenia rozwiązań zabezpieczających przed kolizjami z osobami/obiektami znajdującymi się w martwym polu kierowcy czy pieszymi wychodzącymi spomiędzy zaparkowanych aut. Taki system pozwalałby informować pieszych/rowerzystów o zagrożeniu, dając im czas na reakcję.

Zautomatyzowane aktualizacje samochodów

Niektóre samochody oferują już aktualizacje dostarczane w modelu OTA (over-the-air), jednakże w przyszłości rozwiązanie to będzie powszechnym standardem. Samochody będą wyposażane w coraz większą ilość aplikacji różnego rodzaju, sensorów oraz kamer, które będą bazowały na niezależnych usługach.

Owe aplikacje będą wymagały regularnego aktualizowania – które przeprowadzane będzie właśnie poprzez OTG, z wykorzystaniem technologii 5G. Proces ten będzie równie powszechny i częsty, jak dzisiejsze aktualizowanie telefonów. Z takich systemów korzysta obecnie dość szeroko Tesla.

Więcej danych = więcej przestrzeni dyskowej

Podłączone do sieci samochody wciąż wysyłają i odbierają informacje różnego rodzaju. Dlatego stają się one coraz bardziej podobne do centrów danych na kołach. W związku z tym bardzo ważną kwestią staje się to, gdzie zapisane będą wszelkie kluczowe informacje. Mapy, klucze bezpieczeństwa komunikacji V2X, dane aplikacji, logi, czy buforowanie aktualizacji OTA wymagają miejsca.

Już teraz w autach przechowywane są miliony linii kodu oprogramowania, zapisane w pamięci NAND. Nie potrzebuje ona energii do przechowywania informacji. Urządzenia bazujące na NAND gwarantują bezpieczeństwo zapisanych na nich informacji, pozwalają łatwo i sprawnie wymieniać je pomiędzy różnymi systemami pokładowymi. Jednocześnie minimalizują ryzyko wystąpienia wąskich gardeł przepustowości i pozostając odpornymi na wahania temperatury czy wibracje.

Wraz z upowszechnieniem się komunikacji V2X z innymi obiektami, zapotrzebowanie na rozwiązania storage do przechowywania danych pojawia się również w innych urządzeniach. Chodzi choćby o drogowe tablice informacyjne, elementy infrastruktury, systemy nadzoru ruchu czy centra danych gromadzące i przetwarzające takie informacje.

5G otworzy nam drzwi do nowej ery bezpieczeństwa na drodze. Jednak możliwości wykorzystania informacji przez samochody będzie ściśle związana z tym, jak dużo informacji będzie w stanie przyjąć i zapisać pojazd. Szczególnie gdy są one dostarczane z prędkością zapewnianą przez 5G. Dlatego też kluczem do zapewnienia kierowcom, pasażerom i innym uczestnikom ruchu odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa będzie stworzenie systemu, który pozwoli na bezpieczne zarejestrowanie, zapisanie, wykorzystanie i przetworzenie owych danych.

rozwiazania-storage-technologia-5g-bezpieczenstwo-na-drogach-russell-ruben
Russel Ruben, Director, Global Automotive, Western Digital

Źródło: Informacja prasowa – Artykuł Russela Rubena z Western Digital; GSMA

Dodaj komentarz