Zaufanie zamiast kontroli. Epidemia zmieniła podejście pracodawców

Zaufanie zamiast kontroli. Epidemia zmieniła podejście pracodawców

1 lipca 2020 0 przez Marcin Kaczmarek

Przejście na pracę zdalną stało się ciekawym i pouczającym doświadczeniem nie tylko dla pracowników, lecz także dla pracodawców. Jak wynika z opracowanego przez Antal oraz Cushman & Wakefield raportu, epidemia COVID-19 zmieniła sposób traktowania zatrudnionych: zamiast potrzeby nieustannej ich kontroli, pojawiło się zaufanie.

Raport „Elastyczność specjalistów i menedżerów w dobie zmiany” opisuje postawy i zwyczaje menedżerów związane z wykonywaniem przez nich obowiązków służbowych, a także prognozy dotyczące przyszłości firm działających w Polsce. W badaniu wzięło udział ponad 1000 respondentów zajmujących stanowiska średniego i wyższego szczebla.

Artur Skiba, prezes Antal, w podsumowaniu zwrócił uwagę na bardzo ważną zmianę w stosunkach pomiędzy zatrudniającym a zatrudnianym, wynikającą z oceny funkcjonowania wdrożonej z konieczności (i często z niechęcią) systemu pracy zdalnej.

O sukcesie zarówno pracowników, jak i całych organizacji decyduje coraz częściej ich elastyczność w dostosowaniu do zmian, jakie niesie gospodarka. Od lat odchodzimy od modelu, w którym liczy się czas pracy, przyjmując model, w którym ważna jest realizacja konkretnych zadań, a kultura zaufania wypiera kulturę kontroli. Mam nadzieję, że wnioski z przeprowadzonego przez nas badania pozwolą zaczerpnąć inspirację i wdrożyć nowe rozwiązania zarówno w zakresie własnej indywidualnej pracy, jak i szerszych, instytucjonalnych rozwiązań w firmie.

W wielu przedsiębiorstwach pojawiły się wątpliwości co do tradycyjnego modelu pracy, zakładającego konieczność stawiania się pracowników w biurze, podbijania kart wejściowych i spędzenia w nim ośmiu godzin dziennie. Epidemia pokazała, że nieco bardziej elastyczne podejście do wykonywania obowiązków służbowych może przynosić nawet lepsze wyniki, niż motywowanie pracowników za pomocą narzędzi permanentnej kontroli. Szybko zauważyli to giganci internetowi: Twitter już zapowiedział, że nie będzie wymagał powrotu zatrudnionych do biura, gdy epidemia zostanie opanowana i będzie to bezpieczne.

Podobne trendy można zobaczyć w raporcie przygotowanym przez Antal:

Podczas pandemii pracę zdalnie wykonywało 79% specjalistów i menedżerów. O ile przed okresem epidemii 47% badanych wykorzystywało trzy lub więcej dni w miesiącu pracując zdalnie, to obecnie oczekiwania w zakresie takiego wymiaru minimalnego ma już 78% osób. 46% badanych sądzi, że wymiar pracy zdalnej w ich organizacjach zwiększy się w przyszłości, a jedynie 14% zdecydowanie wyklucza taką możliwość.

Kultura zaufania zamiast kultury kontroli. Model pracy dojrzał dzięki epidemii

Aleksander Szybilski, Associate and Workplace Strategy Expert w Cushman & Wakefield, podsumował zmiany, jakie zaszły w spojrzeniu na model świadczenia pracy.

Na podstawie naszych doświadczeń, zdobytych podczas współpracy z wieloma najemcami na polskim rynku, możemy powiedzieć, że głównymi czynnikami, które miały wpływ na niechęć do pracodawców do wdrażania pracy zdalnej, były przede wszystkim: brak zaufania, potrzeba kontroli oraz przyzwyczajenia menedżerów i pracowników. Test podczas pandemii udowodnił, że praca zdalna może być efektywna i jest ważnym benefitem. Spodziewam się zmiany roli biura i większego nacisku na rozwój funkcji społecznej biura czy miejsca do wymiany wiedzy oraz większej otwartości pracodawców na pracę zdalną. Wpłynie to na elastyczność powierzchni biurowej oraz wykształcenie nowego pokolenia menedżerów zarządzających zespołem hybrydowo – wirtualnie i w biurze.

Pełny raport można pobrać na stronie Antal.