Poczta Polska będzie miała własny Software House

Poczta Polska będzie miała własny Software House

17 listopada 2020 2 przez Maciej Lewczuk

Poczta Polska w dobie pandemii COVID-19 stawia mocno na cyfryzację, dlatego stworzy własny Software House do wytwarzania i utrzymania kluczowych systemów i narzędzi IT.

Poczta Polska chce mieć swój Software House

Pandemia wirusa COVID-19 wymusiła na wielu instytucjach daleko idące zmiany. Jedną z nich jest postępujący wzrost znaczenia usług i technologii cyfrowych. Poczta Polska nie chce przespać postępu dokonującego się w lawinowym tempie. Chce być uczestnikiem nowej cyfrowej rewolucji.

Jednym z narzędzi w procesie cyfryzacji ma być wyspecjalizowany podmiot, czyli Software House. Jego zadaniem ma być zapewnienie całej Grupy Kapitałowej Poczty Polskiej możliwości samodzielnego wytwarzania i utrzymania kluczowych systemów i narzędzi IT.

Poczta Polska i głęboka cyfryzacja

Przedsiębiorstwa i instytucje przechodziły proces cyfryzacji od lat. W niektórych przypadkach proces ten był długi, okupiony wieloma zawirowaniami i wysokimi kosztami. Pandemia wymusiła na wielu instytucjach, które uważano za przestarzałe i nienadążające za postępem, szybką cyfryzację usług.

Największy rozwój obserwuje się w dziedzinach handlu przez internet, co ma znaczący wpływ na ofertę przesyłek kurierskich. Jest to jeden z ważniejszych obszarów, w którym chce rozwijać się Poczta Polska. Poczta podpisała umowę z Amazonem, na mocy której ma zająć się dostarczaniem przesyłek do odbiorców w Polsce.

Poczta Polska donosi, że systematycznie spada znaczenie tradycyjnej korespondencji. Firmy i instytucje stawiają na cyfrowy przekaz informacji, a to głównie ze względu na szybkość dostarczania dokumentów. Dodatkowym atutem jest eliminacja konieczności drukowania na papierze, czyli ekologiczne podejście do gospodarowania zasobami.

Narodowy Operator Cyfrowy

Poczta Polska chce być Narodowym Operatorem Cyfrowym, dlatego będzie współtworzyć system e-doręczeń. Także planowany jest tzw. „pakiet VAT dla e-commerce”, co zgodnie z prawem Unii Europejskiej ma zacząć działać już 1 lipca 2021 r.. Oznacza to dla Poczty przejęcie niektórych funkcji realizowanych dotychczas przez służby celno-skarbowe.

Konieczne jest zatem stworzenie odpowiedniej infrastruktury informatycznej, która skoreluje obsługę przesyłek, a połączonej z polskim systemem celno-podatkowym.

W portfelu projektów strategicznych, jakie Poczta musi zrealizować, by nie utracić rynkowej pozycji i mieć szansę na konkurencyjność w zmieniającym się otoczeniu, prawie wszystkie to projekty IT lub takie, w których komponent IT odgrywa dominującą rolę. Cyfryzacja wielu sfer życia skokowo przyspieszyła i firma usługowa musi odpowiadać na oczekiwania klientów oraz rynku po prostu lepiej, szybciej i sprawniej. Poczta i nasza grupa kapitałowa muszą więc dysponować potencjałem zdolnym do technicznego wsparcia realizacji kluczowych przedsięwzięć.” – mówił Tomasz Zdzikot, prezes Zarządu Poczty Polskiej.

Trwa nabór specjalistów

Zarząd Poczty Polskiej podjął decyzję o restrukturyzacji i zmianie formuły działania spółki Poczta Polska Usługi Cyfrowe Sp. z o.o., w której Poczta Polska posiada 100 proc. udziałów. Zmiany mają zapewnić, w możliwie najkrótszym czasie, możliwość wytwarzania, rozwijania i utrzymania najważniejszych dla Poczty systemów IT.

Poszukiwanie i nabór specjalistów do pocztowego software house oraz naszego Security Operations Center (SOC) rozpoczniemy od zasobów własnych, bazując w pierwszej kolejności na blisko 80-tysięcznej grupie pracowników, wśród których sam pion IT zatrudnia ok. 900 osób. Fachowymi kadrami dysponują także spółki z pocztowej grupy kapitałowej. Jestem przekonany, że w ramach integracji zasobów własnych będziemy w stanie zbudować znaczący potencjał, który będziemy rozwijać zewnętrznymi naborami.” – dodał prezes Tomasz Zdzikot.

Na czele zespołu, który opracuje szczegółowe zasady i harmonogram działań, stanął wiceprezes zarządu Krzysztof Falkowski.

Źródło: Poczta Polska