Amazon coraz bliższy startu w naszym kraju. Paczki ma dostarczać Poczta Polska

Amazon coraz bliższy startu w naszym kraju. Paczki ma dostarczać Poczta Polska

19 lutego 2020 0 przez Marcin Kaczmarek

Amazon, światowy gigant e-handlu, polski rynek traktuje po macoszemu. W naszym kraju znajdują się co prawda centra dystrybucyjne oraz ośrodek R&D, jednak Polacy mogą robić zakupy tylko na polskojęzycznej wersji strony prowadzonej przez niemiecki oddział platformy. Jeszcze w 2020 roku ma się to zmienić.

Amazon ma bowiem finalizować rozmowy z Pocztą Polską, która zajmie się dostarczaniem przesyłek ze sklepu wysyłanych do odbiorców z Polski i Ukrainy. Polski operator pocztowy, jak donosi Gazeta Wyborcza, przeszedł testy jakościowe Amazona i podpisanie oficjalnej umowy o współpracy to kwestia najbliższych miesięcy.

Nieoficjalnie mówi się, że ostateczną rundę rozmów zaplanowano na kwiecień 2020 roku. Start Amazon.pl mógłby więc nastąpić kilka miesięcy później.

Debiut Amazona w Polsce to ważna wiadomość dla Allegro. Wywodząca się z Polski platforma e-handlowa jest co prawda w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych na świecie, jednak numerem jeden jest zdecydowanie nowy potencjalny konkurent.

Polski Amazon zaburzy układ sił w e-handlu, w którym liderem jest Allegro, podgryzane przez chiński AliExpress oferujący masowo tanie – nawet po uwzględnieniu kosztów przesyłki do Polski – produkty. Światowy gigant działający bezpośrednio na naszym rynku byłby wyczekiwaną przez sprzedawców konkurencją.

Przedsiębiorstwa wystawiające produkty na Allegro coraz częściej i głośniej narzekają na wysokie opłaty, a platforma wprowadziła nawet prowizję od kosztów wysyłki zakupionych przedmiotów.

Amazon w Polsce. Paczki dostarczy Poczta

Amazon zatrudnia w Polsce ponad 16 tys. osób. W większości pracują oni w centrach dystrybucyjnych, działających w Poznaniu, Wrocławiu, Bielanach Wrocławskich, Okmianach pod Bolesławcem, Sosnowcu, Kołbaskowie pod Szczecinem i Pawlikowicach pod Łodzią. W Gdańsku działa Centrum Rozwoju Technologii, odpowiedzialne między innymi za rozwój asystentki głosowej Alexa, w Warszawie zaś otworzono biuro Amazon Web Services.

Sprzedawanie za pośrednictwem światowego giganta nie będzie tanie. Za posiadanie konta sprzedawcy w serwisie pobierana jest opłata w wysokości 39 euro miesięcznie. Prowizja od sprzedaży wynosi, w zależności od kategorii, 8-15%.

Amazon wymaga, żeby 90% zakupionych towarów zostało wysłane do klientów w ciągu dwóch dni roboczych. Żeby spełnić te wytyczne, konieczne może być skorzystanie z płatnej usługi Fulfillment By Amazon, w ramach której platforma przechowuje dobra sprzedawcy w swoim magazynie i w jego imieniu pakuje je i wysyła po złożeniu przez klienta zamówienia.