Badanie Ericsson Consumer Lab – cyfrowe wykluczenie seniorów powoli odchodzi do przeszłości

Badanie Ericsson Consumer Lab – cyfrowe wykluczenie seniorów powoli odchodzi do przeszłości

19 lutego 2021 0 przez Maciej Lewczuk

Cyfrowe wykluczenie seniorów powoli staje się przeszłością, a młodzi nie mają już monopolu na chwalenie się cyfrowymi umiejętnościami. Badanie Ericsson Consumer Lab dowodzi, że seniorzy w ostatnich latach wyraźnie rozbudowali swoje cyfrowe kompetencje.

Seniorzy znacznie częściej też korzystali ze smartfonów. Najbliższa przyszłość przyniesie dalszy rozwój tych umiejętności, gdyż smartfony coraz częściej działać będą w sieciach 5G, zapewniając zupełnie nowe możliwości wykorzystania internetu.

Trudne początki

W 2007 roku na rynku pojawił się pierwszy smartfon. Seniorzy początkowo pozostawali w tyle za młodymi, nadal woleli korzystać z telefonów stacjonarnych i najzwyklejszych telefonów komórkowych. Były tańsze i łatwiejsze do ogarnięcia. Z biegiem lat stopniowo nadrabiali jednak te zaległości.

W rzeczywistości zbliżyli się nawet do zamknięcia cyfrowej luki pokoleniowej, cyfrowego wykluczenia. Wybuch pandemii COVID-19 spowolnił dotychczasowy trend, mimo tego, że seniorzy w ostatnich latach wyraźnie rozbudowali swoje cyfrowe kompetencje i częściej korzystali ze smartfonów. Są to wyniki badania przeprowadzonego przez Ericsson Consumer Lab.

Seniorzy zaczęli doganiać młodsze pokolenia, a wskazuje na to fakt, że co rok do tej grupy dołączają nowe, bardziej doświadczone cyfrowo osoby. Najmłodsi seniorzy łatwiej przyswajają nowe nawyki internetowe, co wynika z ich stosunkowo dużego doświadczenia cyfrowego.

Z drugiej strony, częstym stymulantem rozwoju umiejętności w obszarze nowych technologii jest rodzina i przyjaciele. Zachęcają seniorów do korzystania z urządzeń i aplikacji ułatwiających komunikację, dostarczających informacji lub po prostu służących rozrywce.

Dystans społeczny sprawił, że wcześniejsze częste spotkania w gronie rodzinnym trzeba było odłożyć, gdyż istniało ryzyko zarażenia osób starszych wirusem, który mógł nie tylko sprawić im sporo problemów, ale doprowadzić do ich śmierci. Dlatego seniorzy często decydowali się na podjęcie kroków związanych z wykorzystaniem smartfonów do kontaktów wideo z dziećmi i wnukami, a także załatwiania spraw urzędowych, płatności, itp.

W czasie kryzysu Covid-19 i u progu popularyzacji technologii 5G zaskakuje fakt, że pokoleniowa luka cyfrowa przestała się zmniejszać. Nie dlatego, że seniorzy mniej korzystają z internetu – wręcz przeciwnie, zaczęli częściej używać tego kanału komunikacji. Jednak w tym samym czasie, młodsze pokolenia jeszcze intensywniej zaczęły wykorzystywać wszelkie cyfrowe narzędzia, co wyhamowało niwelowanie międzypokoleniowych różnic.” – powiedział Marcin Sugak ekspert firmy Ericsson.

Seniorzy coraz lepiej korzystają z internetu – badanie Ericsson Consumer Lab

W porównaniu lat 2016 i 2020, seniorzy używający smartfonów zwiększyli wykorzystanie wszystkich sześciu badanych aktywnościach internetowych. To główne wnioski zebrane przez Ericsson Consumer Lab na grupie tzw. „młodych seniorów”, czyli osób w wieku 65-69 lat.

W 2016 roku połowa z nich przeglądała internet codziennie, a obecnie robi to aż 81 proc. z nich. Tylko połowa używała wtedy komunikatorów i korzystała codziennie z mediów społecznościowych, a dziś stale korzysta z tych narzędzi 70 proc. badanej grupy.

ericsson-consumer-lab-badanie-cyfrowe-wykluczenie-seniorzy-5g-korzystanie-ze-smartfonow

Cyfrowa przepaść międzypokoleniowa się zmniejsza

Najbliższe lata pokażą, czy cyfrowa przepaść między pokoleniami pozostanie, czy też będzie się zmniejszać po kryzysie Covid-19. Dodatkowo obecnie obserwujemy również wzrost innego rodzaju luki. Jest to luka wewnątrz grupy seniorów. Analiza danych pozwoliła na wyodrębnienie pięciu różnych segmentów seniorów, głównie na podstawie sposobu korzystania z urządzeń cyfrowych oraz internetu.” – powiedział Marcin Sugak z firmy Ericsson.

Dwie grupy seniorów zidentyfikowano jako stosunkowo powolnie przyswajające nowe technologie, w tym korzystanie z urządzeń i aktywność w internecie. Są to „starzy tradycjonaliści” i „zabiegani emeryci”, którzy są bardziej narażeni na samotne życie, niż przeciętny senior. Mają także więcej problemów zdrowotnych lub ograniczeń finansowych, które wpływają na jakość ich życia.

Kolejną grupą seniorów są „towarzyscy dziadkowie”. Stanowią oni 25 proc. młodych seniorów. Częściej żyją w związku małżeńskim oraz są bardziej aktywni towarzysko.

Dwie kolejne grupy najczęściej korzystają z cyfrowych narzędzi. Pierwszą z nich nazwano „koneserami dojrzałego życia”. Definiują siebie jako osoby dobrze wykształcone i mające ponadprzeciętne dochody.

Ostatnią grupą są „starzejący się fani technologii”. Korzystają z urządzeń cyfrowych oraz internetu nie tylko w celach użytkowych. Głównym motorem napędzającym ich cyfrowe zaangażowanie jest zainteresowanie samą technologią. Stosunkowo często są dobrze wykształceni, aktywni, zarabiają na swoim hobby, więcej konsumują, częściej spotykają się z przyjaciółmi.

ericsson-consumer-lab-badanie-cyfrowe-wykluczenie-seniorzy-5g-roznice

Różnice w wykorzystywaniu narzędzi cyfrowych przez wymienione grupy są ogromne. Wyjątkowi są starzejący się fani technologii, którzy najczęściej korzystają z dobrodziejstw internetu, a zaraz za nimi plasuje się grupa koneserów. Pozostałe trzy segmenty seniorów niezbyt często korzystają z usług internetowych i zdobyczy technologii.

Nie ulega wątpliwości, że musimy poprawić sposób, w jaki seniorzy korzystają z narzędzi internetowych. W końcu wszyscy powinni mieć do tego równe prawo. Należy zmniejszać ryzyko wykluczenia cyfrowego – tu główną rolę mogą spełnić najbliżsi starszych osób, pomagając im zrozumieć nowe technologie. Na przykład, wyjaśnić czym jest sieć 5G i jakie korzyści przyniesie seniorom w wymiarze prywatnym czy wraz z dalszą cyfryzacją sektora medycznego.” – dodał specjalista Ericsson.

ericsson-consumer-lab-badanie-cyfrowe-wykluczenie-seniorzy-5g-podejscie

Seniorzy mają też różne podejście do technologii przyszłości. To najprawdopodobniej sprawi, że będą mieli różne warunki do korzystania z przyszłych rozwiązań technologicznych, które mogłyby poprawić jakość ich życia.

W badaniu 47 proc. starzejących się fanów technologii wyraziło ekscytację sztuczną inteligencją, a 52 proc. stwierdziło, że są zafascynowani możliwościami, jakie może przynieść nowa technologia mobilna 5G. Wśród tradycyjnych seniorów było to tylko 23 proc., a wśród seniorów jedna czwarta.

5G w Polsce

W Polsce jesteśmy już na drodze do upowszechnienia komunikacji przy wykorzystaniu sieci 5G. Dzięki dużej przepustowości i praktycznie zerowym opóźnieniom otworzą przed światem nowe możliwości.

Sprzęt firmy Ericsson jest gotowy do pracy w sieci 5G już od 2015 roku. Jest to możliwe dzięki aktualizacji do 5G za pomocą zdalnej instalacji oprogramowania. Do tej pory do operatorów na całym świecie wysłanych zostało ponad 5 mln anten 5G. Komisja Europejska oczekuje, że do 2025 r. kraje członkowskie będą oferować szerokie pokrycie swojej powierzchni siecią 5G.

Ericsson aktywnie promuje rozwiązania 5G w Polsce. Wdrożył pierwszą komercyjną sieć 5G w Polsce w kooperacji z firmą Polkomtel, 5G w sieci Play, sieć testową w Warszawie z Orange, a także kampus 5G na Politechnice Łódzkiej.

Firma współpracuje z operatorami, ośrodkami badawczo-rozwojowymi, środowiskiem akademickim oraz ze start-upami i przemysłem. Może aktualnie pochwalić się zawarciem ponad 127 komercyjnych umów 5G, z których 79 to aktywne sieci działające w 40 krajach.

Biorąc pod uwagę deklaracje zgłoszone do Europejskiego Instytutu Norm Telekomunikacyjnych (ETSI), stosując filtr niezbędności, Ericsson jest na szczycie wyścigu patentowego 5G. Według analizy firmy prawnej Bird & Bird, Ericsson ma największą liczbę znaczących patentów SEP (standard-essential patent) związanych z sieciami 5G na świecie (to 15,8 proc. wszystkich patentów).

Wyniki badań firmy Ericsson „Seniors and technology during Covid-19: the latest insights” można znaleźć na stronie firmy.

Źródło: Ericsson