Empatia w HR i biznesie

W związku z pandemią Covid-19 jednym z wielu ważnych czynników przy zatrudnianiu ludzi i prowadzeniu biznesu jest empatia. Zarówno działy HR, jak i liderzy w firmach powinni okazywać więcej empatii. Wszystko po to, aby zapewnić pracownikom większe wsparcie i motywację do pracy.

Z badania EY wynika, że 67 proc. firm stosuje obecnie hybrydowy model pracy. Wymaga on elastyczności i szybkiego reagowania na zmieniające się potrzeby pracowników, którzy prócz wykonywania swoich obowiązków szukają nowych ścieżek rozwoju. W takiej sytuacji działy HR zyskują na znaczeniu, gdyż to na nich spoczywa odpowiedzialność za projektowanie doświadczeń pracowników.

„W drugim roku pandemii HR przybiera coraz bardziej strategiczny i koncepcyjny charakter. Stanowi punkt odniesienia dla pracowników oraz dźwignię dla ich dalszej kariery. To wymaga zdolności zarządzania emocjami pracowników oraz troski o ich dobrostan. Wgląd w sytuację zespołów możliwy jest dzięki cyfrowej technologii. Tworzy ona atmosferę wspólnoty i zaangażowania oraz sprawia, że stajemy się po prostu bardziej ludzcy”. – powiedział Jakob Kiblboeck, Dyrektor SAP SuccessFactors na Europę Środkowo-Wschodnią.

Eksperci branżowi podczas SAP Human Experience Summit przyznali, że pandemia okazała się dla organizacji ostatnim dzwonkiem, aby przeszły one na cyfrowy model pracy. Widać to także w obszarze zarządzania kapitałem ludzkim. Działy HR wypracowały sposoby działania bazujące na synergii ludzi oraz technologii.

Obecnie każdy może pracować z dowolnego miejsca. Ta sytuacja zapewne utrzyma się, jeśli nie na stałe, to przez najbliższe kilka lat. Badanie polskich przedsiębiorców zlecone przez SAP wskazuje, że po zakończeniu pandemii 76 proc. przedsiębiorców zamierza utrzymać możliwość pracy zdalnej przynajmniej w wyjątkowych sytuacjach.

Pracownicy muszą czuć, że pracodawca im ufa

Doświadczenia związane z pracą zdalną i hybrydową uwidoczniły także aspekt związany z zaufaniem pracodawcy wobec pracowników. Liderzy, którzy byli w stanie zaufać sobie i swoim zespołom wygrali, dzieląc się swoimi szczerymi odczuciami i emocjami wzmocnili relacje międzyludzkie oraz zapewnili współpracownikom faktyczne wsparcie. To spostrzeżenie Sabriny Dick, Dyrektor Personalnej SAP na Europę Środkową i Wschodnią.

Wniosek płynący z konferencji SAP Customer Experience Summit to fakt, że obecnie empatia jest strategiczną cechą przywódczą. To jednak nie jest jedyny wniosek. Chodzi także o to, że prócz empatii konieczne jest także inteligentne przewodnictwo, a nie przywództwo. Chodzi o to, aby zawsze wyznaczać jasne i zrozumiałe ramy działania, które pozwalają pracownikom wykazać się umiejętnościami.

„Poza zaufaniem gorącym tematem dla działów HR stał się coaching i mentoring. Firmy stanęły przed wyzwaniem zmotywowania pracowników do dalszego działania i poukładania codziennych wyzwań związanych zarówno z pracą zawodową, jak i życiem osobistym. Organizacje przemodelowały oferowane świadczenia pozapłacowe. Skierowały uwagę w stronę konsultacji psychologicznych czy szkoleń z zakresu wellbeingu. Wszystko, aby pracownicy mogli zrozumieć zachodzące zmiany i przejąć większą kontrolę nad swoją codzienną pracą i karierą realizowaną od czasu pandemii w zmienionej rzeczywistości”. – powiedziała Katarzyna Rusek, Dyrektor HR, SAP Polska i SAP Ukraina.

empatia-hr-biznes-przywodztwo - praca zdalna wideokonferencja

Według raportu EY Organizacja pracy w czasie pandemii. Wyzwania dla HR w 2021 roku 21 proc. firm wprowadziło lub w najbliższym czasie zamierza wprowadzić porady psychologiczne telefoniczne albo online. Aż 5 proc. oferuje prywatną opiekę psychologiczną. Ludzie są najważniejszym elementem strategii biznesowej. Dlatego tak ważna jest troska o ich zaangażowanie, samoświadomość i pozytywne doświadczenia. Empatia popłaca.

Źródło: SAP

Dodaj komentarz