E-commerce w Polsce – trendy i perspektywy 2023

E-commerce w Polsce ma obecnie dobre perspektywy, ale musi stawić czoła poważnemu konkurentowi – trudnej sytuacji ekonomicznej, która zmusza konsumentów do oszczędzania. Jak można wyjść z tego impasu? Firmy muszą zrozumieć, że posiadanie sklepu internetowego to tylko początek. Konieczne jest inwestowanie w nowości, które jeszcze bardziej zaangażują internautów. Pytanie, w co konkretnie?

Według danych przedstawionych przez Główny Urząd Statystyczny pod koniec sierpnia, sklepy internetowe odpowiadały za 7,9% całkowitej sprzedaży detalicznej w lipcu. To niewielki wzrost w porównaniu z poprzednim miesiącem, ale wartości te są niższe niż w okresie szczytu pandemii. Należy jednak pamiętać, że dane GUS nie uwzględniają firm zatrudniających mniej niż dziesięć osób. W ten sposób działa większość sklepów dropshippingowych, które nie potrzebują magazynów do sprzedaży produktów. Na przykład na platformie TakeDrop.pl, jednej z największych platform dropshippingowych w Polsce, działa około siedmiu tysięcy takich sklepów, które często nie są uwzględniane w badaniach GUS. Duże zagraniczne platformy e-commerce takie jak AliExpress, również pojawiają się w tych statystykach.

takedrop e-commerce

Co jeszcze możemy dowiedzieć się z analiz GUS? Produkty takie jak farmaceutyki, kosmetyki i sprzęt ortopedyczny mają najlepszą dynamikę sprzedaży. Gorzej idzie żywności, napojom, meblom oraz sprzętowi RTV i AGD. Eksperci Państwowego Instytutu Ekonomicznego komentując te wyniki podkreślają, że łączna sprzedaż detaliczna w Polsce spadła, co naturalnie wpływa na sprzedaż online.

Polacy kupują mniej, a poprzez internet często wybieramy produkty, które nie są nam niezbędne. Rosną koszty transportu, więc to również przełożyło się na ceny. Choćby, gdy popatrzymy na popularny program Smart Allegro. Nieznacznie, ale jednak zasady zmieniły się na niekorzyść kupujących – mówi Tomasz Niedźwiecki, twórca i prezes platformy TakeDrop.pl, w której można założyć sklep internetowy w formie dropshippingu, czyli bez konieczności posiadania magazynu i własnoręcznej wysyłki towaru.

Niedźwiecki zauważa również, że liczba konsumentów korzystających z zakupów online stale rośnie. Wynika to między innymi z danych Eurostatu, które wskazują na wzrost o 3,5% w 2022 roku w porównaniu z dwoma latami wcześniej. Według Euromonitor International do 2027 roku udział sprzedaży online w ogólnej sprzedaży może wynosić nawet 47%. Obecnie około 30% handlu detalicznego w Wielkiej Brytanii, 25% w Niemczech i 15% w USA odbywa się online.

Widać więc, że i Polski e-commerce ma jeszcze spore poletko do działań. Już teraz odsetek kupujących przez internet zwiększa się, ale ostatnio do koszyków wkładają nieco mniej produktów. To sygnał, że oszczędności konsumenckie stały się bardzo powszechne. To też ważny bodziec dla sprzedających w internecie. Nie wystarczy tylko przenieść swój sklep stacjonarny do sieci. Trzeba ciągle wyszukiwać nowinek technologicznych, które skłonią klientów do sięgnięcia po portfele, ale najpierw trzeba do nich dotrzeć i zaangażować – przekonuje Niedźwiecki.

chargeback-plynnosc-finansowa-sprzedawcy-sklep-internetowy-lidya

E-commerce i personalizacja zakupów

Badanie Euromonitora pokazuje, że prawie połowa konsumentów oczekuje lepszej personalizacji swoich zakupów. Są gotowi udostępnić swoje dane osobowe, jeśli pozwoli to na bardziej dostosowane do nich oferty. Indywidualne doświadczenia zakupowe są też wzmacniane przez technologie oparte na sztucznej inteligencji.

Dobrym przykładem udanej personalizacji są kawiarnie sieci Starbucks. Firma oferuje w swojej aplikacji ponad 170 tys. opcji dostosowywania zamówień. W swoim raporcie finansowym firma podkreśliła, że większa personalizacja była głównym czynnikiem wpływającym na wzrost wydatków klientów.

bezpieczne zakupy świąteczne

Firmy również stawiają na rywalizację, aby zachęcić klientów do dokończenia zakupów online, a konsumenci często nie kończą nawet 75% rozpoczętych transakcji. Techniki zaczerpnięte z gier komputerowych mają zachęcać do pożądanych zachowań, wykorzystując nagrody, a rywalizacja ma zwiększać aktywność w aplikacji sklepu.

Taką strategię przyjęła marka kosmetyczna Murad, która jest częścią grupy Uniliver. Firma, która ma wielu lojalnych klientów i działa od ponad 30 lat, po raz pierwszy w historii umieściła billboardy na Times Square i w 30 innych miejscach w Nowym Jorku i Los Angeles. Co jest nowego i związane z e-commerce? Na billboardach umieszczono kody QR, które kierują konsumentów do strony internetowej, gdzie mogą zagrać w edukacyjne gry związane z produktami.

Trendy w e-commerce obejmują inwestowanie w nowe technologie, personalizację, rywalizację i wykorzystywanie treści tworzonych przez internautów. Firmy muszą dostosowywać się do zmieniających się oczekiwań klientów i środowiska rynkowego, aby osiągnąć sukces w handlu online.

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x