Chińskie samochody z układami scalonymi rodzimej produkcji

Chińskie koncerny motoryzacyjne wzięły sprawy w swoje ręce i rozpoczęły produkcję własnych układów scalonych. Wszystko przez globalny kryzys w branży półprzewodników i amerykańskie sankcje nałożone na duże firmy technologiczne z Państwa Środka.

Przykładem takiego działania może być ruch największego chińskiego producenta samochodów Zhejiang Geely Holding Group. Jego firma córka zaprezentowała w tym miesiącu układ scalony, który będzie mózgiem inteligentnych kokpitów, w tym nawigacji i usług opartych na chmurze. Dragonhawk 1, bo tak nazwany został chip, produkowany jest w procesie 7 nm i jest jednym z najbardziej zaawansowanych tego typu układów. Masowa produkcja ma się rozpocząć w trzecim kwartale 2022 roku, a chipy mają trafić do pojazdów Geely kilka miesięcy później.

Półprzewodniki są niezwykle ważne dla kraju. Są one kluczem do ustanowienia bezpiecznych i stabilnych łańcuchów dostaw – powiedział 10 grudnia Eric Li, prezes Geely.

chińskie układy scalone motoryzacja
Źródło: SiEngine

SiEngine została utworzona przez EcarX, które jest własnością Geely i Arm China, lokalnego oddziału brytyjskiego producenta i projektanta układów scalonych Arm. Jej celem jest wprowadzenie na rynek nowego 5-nm układu scalonego już w 2024 roku, aby sprostać wymaganiom coraz bardziej wyrafinowanych technologii autonomicznych pojazdów.

Chińskie Gelly nie jest osamotnione

Geely nie jest osamotnione w swoich działaniach. SAIC-GM-Wuling Automobile, spółka joint venture pomiędzy chińskim państwowym koncernem SAIC Motor i General Motors, również rozpoczęła prace nad własnymi chipami. Firma znana jest z produkcji przystępnych cenowo pojazdów elektrycznych w cenie około 4.500 dolarów. Według doniesień lokalnych mediów firma planuje, że do 2025 roku co najmniej 90% układów scalonych wykorzystywanych w samochodach EV będzie produkowanych przez chińskie fabryki.

To nie wszystko. Dongfeng Motor rozpoczął masową produkcję modułów półprzewodnikowych dla pojazdów elektrycznych, a BYD zamierza wprowadzić na giełdę spółkę zajmującą się układami scalonymi, aby zwiększyć możliwości rozwoju.

chińskie układy scalone

Posunięcia te zbiegają się z czasem, gdy prezydent Xi Jinping wzywa do budowania silnych krajowych łańcuchów dostaw, które będą mniej podatne na amerykańskie sankcje i pandemie.

Według analityków, Chiny mają współczynnik samowystarczalności około 20% dla wszystkich rodzajów półprzewodników, a 5% lub mniej dla układów stosowanych w motoryzacji. Globalny niedobór chipów obniżył w tym roku chińską podaż samochodów osobowych o ponad 2 miliony, czyli około 10% rynku – twierdzi brytyjska firma LMC Automotive.

Źródło: Nikkei

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x