Obrazy podprogowe mogą hakować systemy wspomagające kierowcę
Obrazy podprogowe jako narzędzie do hakowania samochodów? Słyszeliśmy już o hakowaniu komputerów samochodów, a nawet o odblokowywaniu dodatkowych funkcjonalności, ale takich rzeczy chyba nikt się nie spodziewał. Badacze z uniwersytetu Ben Guriona, zajmujący się bezpieczeństwem rozwiązań autonomicznych w motoryzacji, doszli do wniosku, że jest to możliwe.
Rok temu ten sam zespół opublikował badania, z których wynika, że wyświetlenie obrazu człowieka bezpośrednio przed samochodem używającym systemów wspomagających reakcję kierowcy na sytuację na drodze, może spowodować gwałtowne hamowanie pojazdu. Samochody używające ADAS (advanced driver-assistance systems) okazały się wrażliwe na wizerunki ludzi pokazywane na przydrożnych reklamach elektronicznych lub bezpośrednio na drodze przed nimi. Gwałtowna reakcja, zwłaszcza przy dużych prędkościach na autostradzie, grozi potężnym karambolem, bo samochody jadące za hamującym pojazdem mogą nie zareagować na czas. Na szczęście taki obraz widzi też kierowca, więc może próbować zapobiec takiej sytuacji.
Szybciej niż mgnienie oka
Aktualne badania mogą jednak wzmóc obawy użytkowników dróg. Okazało się bowiem, że obraz może być wyświetlany bardzo krótko. Chodzi o tak zwane obrazy podprogowe, które pojawiają się na ekranie tak szybko, że ludzkie oko nie jest ich w stanie wychwycić. Systemy elektroniczne pojazdu są jednak w stanie je zarejestrować i zareagować na przekazywaną informację. Wyobraźcie sobie, że mijacie przydrożną reklamę i nagle wasz samochód zaczyna gwałtownie hamować bez widocznej przyczyny. Zareagował na wyświetlony na ekranie znak Stop, który mignął przez ułamek sekundy. Katastrofa gotowa.
Jest to o tyle problem, że doniesień o zhakowanych tablicach informacyjnych czy reklamach nie brakuje. Co w momencie, gdy dowcipnisiom, zamiast wyświetlania sprośnych obrazków, przyjdzie do głowy wplecenie znaku Stop w wyświetlaną reklamę? Człowiek nawet nie zauważy takiej zmiany.
Aktualnie wiadomo, że na takie obrazy podatne są systemy Tesli (HW 2.5 oraz HW 3) oraz Intel Mobileye 630. Nie ma pewności, czy oprogramowanie innych producentów zareaguje podobnie, ale takie ryzyko oczywiście istnieje. Pełne informacje poznamy na zbliżającej się konferencji ACM.
Źródło: Tech Xplore
Miłośnik nowoczesnych technologii, głównie nowych rozwiązań IT. Redaktor w czasopismach Gambler, Enter, PC Kurier, Telecom Forum, Secret Service, Click!, Komputer Świat Gry, Play, GameRanking. Wiele lat spędził w branży tłumaczeniowej – głównie gier i programów użytkowych. W wolnych chwilach lata szybowcem, jeździ na rowerze i pochłania duże ilości książek.