Microsoft i Amazon wspólnie włączyły się w walkę z indyjskimi scamerami
Działając na podstawie informacji udostępnionych przez Microsoft i Amazon, Centralne Biuro Śledcze Indii (CBI) przeprowadziło naloty na centra telefoniczne scamerów zajmujące się oszustwami „na pomoc techniczną”.
W trakcie ubiegłotygodniowej operacji CBI przeprowadziło łącznie 76 przeszukań związanych z pięcioma osobnymi sprawami. Akcję przeprowadzono we współpracy z krajowymi i międzynarodowymi agencjami oraz dużymi firmami sektora prywatnego. Dwa z głównych celów to międzynarodowe oszustwa związane z wsparciem technicznym, w których sprawcy podszywali się pod Microsoft oraz Amazon.
Scamerzy prowadzili centra obsługi telefonicznej w różnych regionach Indii i zajmowali się tym przynajmniej przez pięć lat. Ich działania rozpoczynało wyświetlenie użytkownikom internetu i mniej zaufanych stron reklamowych pop-upów, które wyglądały jak pochodzące od Microsoftu lub Amazona i informowały o problemach z komputerem, podając jednocześnie numer bezpłatnej infolinii do uzyskania pomocy. Osoby, które dzwoniły do oszustów przekonywano do instalacji oprogramowania pozwalającego na przejęcie kontroli nad komputerem i były obciążane znacznymi opłatami za rzekome naprawy.
Naloty skierowano także przeciwko scamerom kryptowalutowym, których działania wykryła Jednostka Wywiadu Finansowego w Indiach (FIU-India). Oszuści działali niezwykle bezczelnie, gdyż poszukiwali inwestorów gotowych sfinansować zakup nieistniejących maszyn do wydobywania kryptowalut.
„Zyski generowane z wydobywanych kryptowalut miały być rozdzielane między inwestorów” – wyjaśniło CBI. Scamerzy zbierali pieniądze za pośrednictwem aplikacji, na której koncie zgromadzono ostatecznie ponad 20 milionów dolarów. Żadna z maszyn do wydobywania nie została uruchomiona, a cała ta kwota zniknęła przy pomocy firm przekierowujących środki do beneficjentów za pośrednictwem tzw. słupów.
Microsoft i Amazon po raz pierwszy wspólnie uderzyły w scamerów
Warto zauważyć, że ubiegłotygodniowa operacja była pierwszym takim przypadkiem współpracy między firmami Microsoft i Amazon w walce z oszustwami związanymi ze wsparciem technicznym. W oświadczeniu Microsoftu dotyczącym jego udziału w nalotach firma podkreśla potrzebę zaangażowania całego sektora w walce przeciwko scamerom działającym na polu „wsparcia technicznego”. MS informuje też, że powrót tego rodzaju oszustw jest nieunikniony, a dalsza współpraca jest kluczowa dla wykrywania i likwidowania takiej działalności.
CBI otrzymało wsparcie od różnych międzynarodowych agencji ścigania, w tym FBI, Interpolu, Narodowej Agencji ds. Przestępczości Wielkiej Brytanii, Niemieckiej Federalnej Agencji Kryminalnej oraz Singapurskiej Policji.
Miłośnik nowoczesnych technologii, głównie nowych rozwiązań IT. Redaktor w czasopismach Gambler, Enter, PC Kurier, Telecom Forum, Secret Service, Click!, Komputer Świat Gry, Play, GameRanking. Wiele lat spędził w branży tłumaczeniowej – głównie gier i programów użytkowych. W wolnych chwilach lata szybowcem, jeździ na rowerze i pochłania duże ilości książek.