Polacy ufają Nokii i Orange

7 listopada 2007 0 przez Michał Tomaszkiewicz
Znane
są wyniki pierwszej edycji badania Gold Standard, koncentrującego się
na badaniu – za pomocą TNS OBOP – satysfakcji klientów z kupowanych
produktów i usług.


TNS
OBOP przeprowadził badanie o charakterze ilościowym na reprezentatywnej
próbie 1500 Polaków powyżej 15 roku życia. Zostało zrealizowane przy
użyciu elektronicznej ankiety w formie wywiadów bezpośrednich w domach
respondentów. W każdej z 23 kategorii produkty i usługi oceniane były w
od 3 do 5 kluczowych, z punktu widzenia użytkownika, wymiarach.

Pod uwagę brano opinie klientów związanych z satysfakcją
użytkowania, ceną, obsługą klienta, dopasowaniem do potrzeb, zakresem
usług oraz innowacyjnością w wypadku operatorów telekomunikacyjnych
oraz ogólną satysfakcją, baterią, łatwością obsługi, dopasowaniem do
potrzeb, niezawodnością i wzornictwem dla telefonów komórkowych. Badani
przyznawali w poszczególnych punktach maksymalnie pięć punktów.

Wyniki Gold Standard są prezentowane przy użyciu systemu gwiazdek,
gdzie 5 gwiazdek oznacza wynik bardzo dobry i pełną satysfakcję
klientów, 4 gwiazdki – dobry i satysfakcję powyżej oczekiwań, 3
gwiazdki – średni i standardową satysfakcję. 2 lub 1 gwiazdka to slaby
wynik, który przedstawia satysfakcję poniżej oczekiwań.

Bezapelacyjnym zwycięzcą w dziale Telekomunikacja
została Polska Telefonia Komórkowa Centertel, operator sieci Orange.
Jej klienci wystawiali najwyższe oceny praktycznie we wszystkich
kategoriach. Dalsze miejsca zajęły odpowiednio Polkomtel (operator
Plus) oraz Polska Telefonia Cyfrowa (operator Era). Co ciekawe,
najgorsze noty – wśród dość ograniczonej liczby badanych operatorów –
zyskał właściciel zwycięzcy rankingu, czyli Telekomunikacja Polska.

Wśród producentów telefonów komórkowych
na czoło wysuwa się zdecydowanie Nokia. Aparaty tej firmy otrzymały
najwyższe noty we wszystkich kategoriach oprócz… łatwości obsługi.
Dalsze miejsca zajęły telefony Samsunga, Motoroli, Sony Ericssona oraz
Siemensa.