Toyota dołącza do elektrycznego wyścigu z modelem bZ4X

Toyota podała dziś podstawowe dane SUVa bZ4X – pierwszego w pełni elektrycznego samochodu w gamie koncernu. Tym samym firma włączyła się do ogólnoświatowego wyścigu motoryzacyjnego, którego metą ma być zeroemisyjny transport drogowy.

Do 2025 roku Toyota wprowadzi na rynek 15 modeli EV (BEV –  Battery Electric Vehicle), w tym 7 odmian bZ (beyond Zero). W porównaniu z General Motors czy Fordem to niewiele, ale przecież od czegoś trzeba zacząć, a firma ma jeszcze asa w rękawie w postaci samochodów z wodorowymi ogniwami paliwowymi. Nie zamierza też rezygnować z hybryd HEV i PHEV.

Toyota bZ4X

Nie znamy jeszcze cen ani liczby egzemplarzy, jaką Toyota spodziewa się sprzedać, ale wiemy, że w celu obniżenia kosztów produkcji i projektowania współpracuje z Subaru, Suzuki, Daihatsu i chińskim BYD. Platforma e-TNGA, na której bazować będzie bZ4X, będzie też stosowana przez wspomniane wyżej Subaru. Tu jednak nazywa się e-SGP, a bliźniak produkowany przez koncern nosi nazwę Solterra.

Toyota bZ4X i Subaru Solterra

bZ4X oraz Solterra oferowane będą w wersjach z napędem na przód i na cztery koła. Wersja przednionapędowa ma mieć zasięg około 500 km, a w razie czego, akumulator wspomoże opcjonalny panel słoneczny montowany na dachu. Firma twierdzi, że pozwoli on przejechać rocznie do 1800 km i ma ładować akumulator niezależnie od tego, czy pojazd stoi na parkingu lub jest w ruchu.

Toyota początkowo planuje, że bZ4X powstawać będzie na tych samych liniach, z których zjeżdżają modele spalinowe, a rozpoczęcie sprzedaży planowane jest na połowę przyszłego roku. Jednocześnie firma zapowiedziała inwestycje w nowe akumulatory do samochodów elektrycznych i do 2030 roku wyda na ten cel 13,5 miliarda dolarów.

Źródło: Reuters

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x