Mobilité360 – system mobilności miejskiej tworzony przez Blablacar, Grupę Renault, RATP i Ubera

Projekt Mobilité360 to nowy system mobilności miejskiej zainicjowany przez Blablacar, Grupę Renault, Mobilize, RATP i Ubera. Dzięki wiedzy i doświadczeniu każdego z partnerów powstaną proste i ekologiczne rozwiązania dotyczące transportu w mieście.

Mobilité360

Projekt powstał dzięki wspólnym rozmowom takich tuzów komunikacyjnych jak BlaBlaCar, Mobilize, RATP i Uber, przy wsparciu Boston Consulting Group. Firmy wystosowały manifest mobilności miejskiej. Jego celem jest prezentowanie wizji, metod i zobowiązań do tworzenia rozwiązań dotyczących zrównoważonej i zoptymalizowanej mobilności. Ma ona zapewnić spełnienie potrzeb użytkowników, miast i operatorów.

Okazało się, że w wielu miastach dostępnych jest sporo usług dotyczących mobilności, lecz każda działa osobno. Operatorzy i władze lokalne nie porozumiewają się, aby zaoferować użytkownikom optymalnych rozwiązań.

Na kanwie tych obserwacji czterej główni gracze w dziedzinie mobilności opracowało nową wizję mobilności miejskiej. Poniżej prezentujemy cztery filary tej koncepcji.

  • Pozytywny wpływ na środowisko poprzez zmniejszanie zanieczyszczenia generowanego przez system transportowy oraz ograniczenie śladu węglowego flot i usług mobilnych.
  • Promowanie zoptymalizowanego wykorzystania przestrzeni publicznej i podnoszenie jakości życia mieszkańców poprzez tworzenie bardziej przyjaznej i mniej zatłoczonej przestrzeni publicznej.
  • Zagwarantowanie użytkownikom łatwego dostępu do usług poprzez opracowanie atrakcyjnych ofert, które będą przystępne cenowo dla wszystkich i wszędzie dostępne.
  • Poprawa łatwości obsługi dzięki zaoferowaniu bezpiecznego, niezawodnego i łatwego w użyciu systemu transportowego.

Świat motoryzacji stale się zmienia. Użytkownicy szukają elastycznych rozwiązań w zakresie mobilności, a miasta chcą zmniejszyć ślad węglowy samochodów. Mobilize angażuje się w transformację sektora. Dlatego cieszymy się, że możemy uczestniczyć w projekcie „Mobilité360” i współpracować z partnerami nad zoptymalizowanym i zrównoważonym użytkowaniem samochodów przy jednoczesnym zmniejszeniu ich wpływu na środowisko”. – powiedziała Clotilde Delbos, dyrektor zarządzająca Mobilize.

Przedmiotem zainteresowania zrzeszonych firm jest rozwój usług współdzielonej mobilności pierwszego i ostatniego kilometra na żądanie. Chodzi także o usługi dodatkowe, w celu zapewnienia ciągłości obsługi poza godzinami szczytu, a także w nocy.

„Wspólne przyspieszenie transformacji energetycznej miejskiej mobilności jest jednym z filarów założycielskich projektu „Mobilité360”. Wspólny projekt pozwoli marce Uber wprowadzić nowe rozwiązania dla miast oraz użytkowników. Jest w pełni zgodny z naszą zrównoważoną strategią. Naszym celem, ogłoszonym kilka miesięcy temu, jest stworzenie floty, w której do 2025 roku 50 proc. będą stanowiły samochody elektryczne”. – podkreśliła Laureline Serieys, dyrektor generalna Uber we Francji.

Dialog firm i władz publicznych

Jeśli projekt Mobilité360 ma zadziałać, to wymagana jest współpraca nie tylko wspomnianych operatorów mobilności miejskiej. Chodzi także o zaangażowanie władz odpowiedzialnych za transport i infrastrukturę miejską.

Istnieje niesamowity potencjał do wykorzystania – trzeba zagospodarować wolne miejsca w samochodach, które jeżdżą bez pasażerów. Każdego dnia 17 milionów kierowców samotnie rusza w drogę, a to oznacza prawie 40 milionów wolnych miejsc! Dzięki projektowi „Mobilité360” chcemy, aby carpooling stał się prawdziwym wspólnym transportem na dużą skalę”. – powiedział Nicolas Brusson, współzałożyciel i dyrektor generalny BlaBlaCar.

Dialog jest podstawą do stworzenia odpowiednich narzędzi i zachęcenia ludzi do ich wykorzystania.

Manifest, który dzisiaj ogłaszamy, wpisuje się w filozofię grupy RATP. Chcemy być uprzywilejowanym partnerem inteligentnych, przyjaznych dla człowieka i zrównoważonych miast, otwartych na przemiany i nowe pomysły, uwrażliwionych na niezbędne zmiany w modelu urbanistycznym. Dlatego też oddajemy do dyspozycji nasz know-how, aby zaoferować władzom publicznym wszystkie niezbędne narzędzia, by nasze miasta stały się bardziej zrównoważone i przyjemniejsze do życia”. – podsumowała Marie-Claude Dupuis, dyrektor ds. strategii, innowacji i rozwoju grupy RATP.

Podpisanie manifestu jest tylko pierwszym krokiem do wdrożenia wspomnianych rozwiązań.

Źródło: Renault Group

Dodaj komentarz