Lokomotywa na wodór zostanie zbudowana przez PESA Bydgoszcz
Ekologiczna lokomotywa na wodór zostanie zbudowana przez zakłady Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA. Będzie to rozwinięcie modelu lokomotywy manewrowej SM42.
Pisaliśmy już o lekkich pojazdach szynowych na biometan, ale powstają one w Wielkiej Brytanii. Polska firma PESA z Bydgoszczy tworzy lokomotywę na wodór.
Lokomotywa na wodór
Bydgoska PESA we współpracy z PKN Orlen i Orlen Koltrans realizuje projekt modernizacji lokomotywy manewrowej SM42. Polega ona na tym, że pojazd zostanie dostosowany do wykorzystania paliwa ekologicznego, jakim jest wodór. Dodatkowo wsparcia udzielają firmy ABB i TSA.
Nowa lokomotywa na wodór będzie w stanie ciągnąć skład o wadze do 3200 ton.
Standardowa lokomotywa manewrowa SM42 wyposażona jest w cztery osie oraz cztery silniki o mocy 180 kW każdy. Pojazd charakteryzuje się napędem z dwoma przekształtnikami trakcyjnymi chłodzonymi cieczą. Każdy przekształtnik zasila jeden wózek z dwiema osiami, czyli dwa silniki trakcyjne. Pojazd jest wyposażony w hamulec elektrodynamiczny, odzyskowy. Znajdują się w nim także zbiorniki wodoru zdolne do pomieszczenia aż 175 kg gazu. Dodatkowo znajdują się w nim akumulatory typu LTO 167,6 kWh i ogniwa paliwowe o mocy 2×85 kW.
„Do naszych zakładów w Bydgoszczy dotarły również kluczowe komponenty, w tym ogniwa wodorowe. Premiera lokomotywy wodorowej Pesa odbędzie się we wrześniu podczas tegorocznych Targów Kolejowych Trako”. – powiedział Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz.
PESA pracuje również nad zastosowaniem napędu wodorowego w pasażerskich pojazdach szynowych.
Źródło: PESA
Entuzjasta technologii IT, mobile, wearables. Freelancer, od lat w branży mediów IT/Mobile (CD-Action, NeXT, PC Format, CafePC.pl, Benchmark.pl, Mobility, Komputer Świat, Bezprawnik, Startupmag, IoTLab.pl) , były PRowiec (Sweex i Hannspree) i logistyk. Pasjonat jedzenia, gotowania, zdrowego odżywiania, wędrówek, jazdy na rowerze, książek, kina, opery, teatru i wielu innych.