Hulajnoga elektryczna będzie oficjalnie rowerem. Teraz jest pieszym

Hulajnoga elektryczna będzie oficjalnie rowerem. Teraz jest pieszym

18 maja 2020 0 przez Marcin Kaczmarek

Hulajnoga elektryczna będzie traktowana przez polskie prawo jako rower. Na stronach Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, który wprowadza ideę urządzeń transportu osobistego.

Hulajnoga elektryczna to przykład pojazdu, który zdobył sobie popularność tak szybko, że przepisy nie zdążyły na nią zareagować. W polskich miastach zaroiło się od urządzeń oferowanych przez wypożyczalnie, a na rynku pojawiają się coraz to nowi gracze.

W 2020 roku do kilku funkcjonujących już wypożyczalni dołączył Dott, oddając do dyspozycji mieszkańców największych miast kilka tysięcy hulajnóg.

Mimo zdobytej błyskawicznie popularności istnienie hulajnóg elektrycznych nie było odnotowane w polskim prawie, w związku z czym jadący takim pojazdem traktowany był przez przepisy jako pieszy.

Doprowadzało to do niebezpiecznych sytuacji: za jazdę hulajnogą po ścieżce rowerowej można otrzymać mandat wynoszący nawet 500 zł, rozwijające prędkość nawet i 30 km/h pojazdy muszą więc jeździć po chodnikach i lawirować między pieszymi.

Po długich miesiącach oczekiwania pojawiły się przepisy mające to zmienić. Wprowadzają one definicję UTO – Urządzenia Transportu Osobistego – oraz regulują sposób, w jaki można będzie z nich w Polsce korzystać. Zmieni się sporo.

Hulajnoga elektryczna Urządzeniem Transportu Osobistego. Pojawił się projekt nowych przepisów

Hulajnoga elektryczna w świetle nowego prawa nie będzie mogła być szersza niż 90 cm i dłuższa nić 125 centymetrów. Tak zdefiniowanym Urządzeniem Transportu Osobistego będzie takżę hoverboard.

UTO będzie mogło rozpędzać się do 25 km/h – taka prędkość maksymalna została określona w projekcie przepisów.

Przyjęta szerokość jest analogiczna do szerokości roweru ze względu na zajmowaną przestrzeń podczas poruszania się. W stosunku do pierwotnego projektu, z definicji urządzenia transportu osobistego usunięto ograniczenie maksymalnej dopuszczalnej masy urządzenia transportu osobistego. Bowiem sztywne określenie tego parametru doprowadzić może do zablokowania możliwości wykorzystania różnych urządzeń, które istnieją na rynku.

Hulajnoga elektryczna ma być traktowana jako rower, choć mają być od tego uznawane odstępstwa. Jadący UTO będą zobowiązano do korzystania z odpowiedniej infrastruktury, takiej jak droga rowerowa czy wydzielony dla rowerów pas ruchu.

Kierujący będą musieli legitymować się uprawnieniami pozwalającymi im na poruszanie się rowerem. Dla osób niepełnoletnich oznacza to konieczność posiadania karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Dzieci do 10 roku życia nie będą mogły korzystać z UTO na drogach publicznych w ogóle.

Projekt przewiduje ponadto, że osoby poruszające się na UTO będą zobowiązane do ustępowania miejsca oraz pierwszeństwa pieszym. Jadąc chodnikiem, będą musieli oni zachować prędkość pieszego.