Zobacz gdzie trafiają używane akumulatory z samochodów elektrycznych Nissan LEAF
Używane akumulatory z samochodów elektrycznych Nissan LEAF są wykorzystywane ponownie. Po ich demontażu i sprawdzeniu zyskują nowe życie. Dzięki takiej polityce środowisko nie jest zatruwane przez pozostałości po ogniwach.
Czy branża motoryzacyjna i kolejnictwo mają coś wspólnego?
Pociąg i samochody elektryczne mają ze sobą więcej wspólnego, niż mogłoby się wydawać. Obydwa stanowią bezpieczny i wygodny środek transportu, który daje jednocześnie szerokie możliwości, jeśli chodzi o elektromobilność. Przyczyniają się również do rozwoju ekologicznego społeczeństwa oraz zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska, przynajmniej jeśli chodzi o generowanie spalin.
Nissan opracowuje obecnie zupełnie nowy sposób łączenia technologii stosowanych w kolejnictwie i samochodach elektrycznych. East Japan Railway Company (JR East), jeden z japońskich przewoźników kolejowych, testuje możliwości wykorzystania akumulatorów z elektrycznych Nissanów LEAF w osprzęcie przejazdów kolejowych.
Używane akumulatory z samochodów elektrycznych Nissan LEAF służą w kolejnictwie
W styczniu na przejeździe w Atago na linii Jōban, która biegnie przez miasto Minamisoma w prefekturze Fukushima, rozpoczęto prace nad tym, aby zastąpić akumulatory ołowiowo-kwasowych, które są obecnie źródłem zasilania awaryjnego, przez specjalnie przystosowane do tego celu używane akumulatory z Nissana LEAF.
Jak dowiodły badania firmy Nissan, pod koniec okresu eksploatacji w samochodzie nissan LEAF akumulator litowo-jonowy zachowuje jeszcze 60-80 proc. swej pojemności. Dzięki temu można go ponownie użyć do innych zastosowań, choćby w innych, mniej wymagających pojazdach lub jako stacjonarny magazyn energii.
Nissan nawiązał w tym zakresie współpracę z 4R Energy Corporation. Ponowne wykorzystanie akumulatora oznacza niższą emisję CO2 i mniejsze zużycie zasobów używanych do produkcji nowych akumulatorów. Ponadto, zwiększa wartość akumulatorów pozyskanych z samochodów elektrycznych i przyczynia się do ich szerszego zastosowania.
Zrównoważony rozwój to nie jedyne korzyści z takich rozwiązań
Jak twierdzi Kaito Tochihara, zastępca kierownika Centrum Badań i Rozwoju JR East, przejście z wykorzystania na potrzeby zasilania awaryjnego akumulatorów kwasowo-ołowiowych na litowo-jonowe, które pozyskano z samochodów elektrycznych, przyczynia się do zrównoważonego rozwoju i prowadzi do poprawy wydajności samego akumulatora.
„W przypadku akumulatorów kwasowo-ołowiowych musimy okresowo odwiedzać przejazdy kolejowe, aby sprawdzić stan ich naładowania i zweryfikować, czy nie nastąpiło pogorszenie parametrów. Natomiast w zregenerowanych akumulatorach litowo-jonowych stosowany jest system kontrolny podobny do tego z pojazdów elektrycznych, dzięki czemu możemy sprawdzić ich kondycję zdalnie. Powinno to skutkować utrzymaniem lepszych standardów. System ten umożliwia również działania zapobiegawcze, gdyż informuje nas o stanie akumulatora jeszcze zanim jego napięcie znacząco spadnie. Przejazdy kolejowe są punktami, w których linię kolejową przecina droga publiczna, więc muszą być szczególnie bezpieczne i niezawodne. W 4R Energy Corporation dostosowujemy do naszych potrzeb litowo-jonowe akumulatory wycofane z użytku w samochodach. Podobnie jak sam przejazd kolejowy, muszą one zapewniać wysoki poziom bezpieczeństwa. Dzięki ich niezawodności jesteśmy utwierdzeni w przekonaniu o słuszności kontynuowania naszych prac” – powiedział Kaito Tochihara, zastępca kierownika Centrum Badań i Rozwoju JR East.
Bezpieczeństwo akumulatorów litowo-jonowych stosowanych w Nissanach LEAF
Takuya Kinoshita z działu rozwiązań technicznych w 4R Energy Corporation wyjaśnia, że bezpieczeństwo opracowywanych przez firmę akumulatorów litowo-jonowych wynika z czterech czynników:
- Historii Nissana LEAF: Od momentu wprowadzenia na rynek ponad 10 lat temu, w modelu LEAF, z którego pozyskiwane są akumulatory, nie zanotowano żadnych poważnych incydentów związanych z jakością akumulatorów.
- Międzynarodowej normy UL1974: Dla swojego procesu recyklingu/regeneracji akumulatorów firma 4R Energy Corporation uzyskała certyfikat normy międzynarodowej UL1974 dotyczący recyklingu akumulatorów.
- Systemu weryfikacji z Nissana LEAF: 4R Energy Corporation przetwarza używane akumulatory, stosując tę samą metodę weryfikacji, która jest wykorzystywana przy produkcji Nissana LEAF.
- Projektowaniu z myślą o bezpieczeństwie: Podobnie jak w Nissanie LEAF, zregenerowane akumulatory zostały zaprojektowane tak, aby zapobiec wybuchowi w razie ewentualnego wypadku.
„Akumulatory te są wystarczająco wytrzymałe, aby funkcjonować na przejazdach kolejowych w trudnych warunkach klimatycznych” – powiedział Takuya Kinoshita.
Zanim jednak używane akumulatory samochodowe będą mogły zostać wykorzystane na szeroką skalę w osprzęcie przejazdów kolejowych, należy rozwiązać kilka problemów. Jednym z ważniejszych jest ochrona przed wyładowaniami atmosferycznymi. Jeśli w pobliżu przejazdu kolejowego uderzy piorun, prąd może popłynąć bezpośrednio do akumulatora przez przewody łączące go z urządzeniami takimi jak szlabany, alarmy i moduły sterujące. Aby akumulatory były w stanie wytrzymać takie przepięcia, już na etapie ich opracowywania wprowadzono modyfikacje infrastruktury kontrolnej.
Oprócz przejazdu kolejowego w Atago planuje się przetestowanie akumulatorów w innych tego typu miejscach na liniach Jōban i Mito. Badania pozwolą przeanalizować wpływ, jaki mają na akumulatory wyładowania atmosferyczne i inne czynniki środowiskowe w różnych rejonach.
Przygotowanie badań rozpoczęto w styczniu tego roku, a same testy rozpoczęły się jesienią.
„O tej porze roku występuje dużo burz i tajfunów. Będziemy kontynuowali analizę akumulatorów, mając za punkt odniesienia obiecujące wyniki początkowe. Uwzględnimy również informacje zwrotne od konserwatorów przejazdów kolejowych, dzięki czemu korzystanie z nich będzie jeszcze bezpieczniejsze. Jeżeli testy potwierdzą, że można bezpiecznie używać na kolei przystosowanych do ponownego użycia akumulatorów z pojazdów elektrycznych, to myślę, że możemy spodziewać się rozszerzenia tej inicjatywy, na przykład na urządzenia służące do komunikacji bezprzewodowej” – powiedział Kaito Tochihara.
Zapraszamy także do śledzenia podcastu poruszającego tematy elektromobilności Elektrycznie Tematyczni.
Źródło: Nissan
Entuzjasta technologii IT, mobile, wearables. Freelancer, od lat w branży mediów IT/Mobile (CD-Action, NeXT, PC Format, CafePC.pl, Benchmark.pl, Mobility, Komputer Świat, Bezprawnik, Startupmag, IoTLab.pl) , były PRowiec (Sweex i Hannspree) i logistyk. Pasjonat jedzenia, gotowania, zdrowego odżywiania, wędrówek, jazdy na rowerze, książek, kina, opery, teatru i wielu innych.