Indie – drugi rynek Nokii

24 sierpnia 2007 0 przez Piotr Bulski

Indie stały się drugim co do wielkości po Chinach rynkiem dla największego na świecie producenta telefonów komórkowych, fińskiej Nokii. Azjatycki kraj wyprzedził pod względem sprzedaży zajmujące dotychczas drugie miejsce Stany Zjednoczone. W ciągu ostatnich 18 miesięcy Nokia wprowadziła na rynek około 60 mln komórek wyprodukowanych w jej indyjskich zakładach nieopodal Chennai (połowa z tej produkcji trafia do kilkudziesięciu krajów, w Afryce, na Środkowych Wschodzie i w Regionie Azji i Pacyfiku). W wymiarze globalnym Nokia sprzedała w drugim kwartale roku 100,8 mln telefonów, co dało jej zgodnie z podliczeniami firmy Gartner udział w światowym rynku komórkowym na poziomie 36,9 proc.

Już wcześniej, wspomina agencja Reuters, fiński producent informował iż oczekuje, że Indie staną się drugim co do wielkości rynkiem do 2010 roku pod względem liczby wprowadzonych tam telefonów. Możliwe jednak, że dzięki dynamicznym wzrostom w krajach Azji, poziom ten zostanie osiągnięty szybciej. W Indiach na koniec lipca mieszało około 1865 mln użytkowników komórek.

Obecnie w Indiach dla Nokii pracuje około 9 tys. osób. W 2004 roku było to 450 pracowników. Gdy pełną parą ruszy uruchamiany nieopodal indyjskiego miasta Chennai tzw. Nokia Telecom Park, zatrudnienie znajdzie tam być może nawet ponad 30 tys. pracowników.

Niedawno Nokia informowała o konieczności wymiany jednego z modeli baterii stosowanych w urządzeniach przenośnych firmy. Baterie wyprodukowano w chińskich zakładach firmy Matsushita.