Nowa ustawa o elektromobilności – Elektrycznie Tematyczni #23

Trwają prace nad nową wersją ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Autorzy ustawy przewidzieli na przykład obowiązek wyposażania budynków nowych i poddawanych dużym renowacjom we wstępną infrastrukturę kanałową, która znacznie uprości instalowanie ładowarek dla samochodów elektrycznych. Jeśli ustawa wejdzie w życie, instalacja ładowarki w nowych budynkach wielorodzinnych w garażu podziemnym lub na parkingu zewnętrznym będzie niezwykle prosta – ograniczać się będzie praktycznie do podłączenia wallboksa lub postawienia podstawowej stacji ładowania. Dla kierowców samochodów elektrycznych przewidziano też dodatkowe przywileje – na przykład darmowy wjazd do planowanych tzw. stref czystego transportu.

O projektowanych zmianach rozmawialiśmy w 23 odcinku podcastu Elektrycznie Tematyczni z Joanną Makolą, szefową działu legislacji Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Obecnie funkcjonująca ustawa weszła w życie trzy lata temu, w styczniu 2018 roku. Określa ona zasady rozwoju i funkcjonowania infrastruktury służącej do wykorzystania paliw alternatywnych w transporcie.

Planowane są jednak zmiany w ustawie. Projekt zmian jest na etapie weryfikacji przez różne Komisje i wkrótce zostanie skierowany do Sejmu.

Najważniejsza zmiana to wspomniany obowiązek, który zostanie nałożony na deweloperów budujących nowe budynki czy przeprowadzających duże renowacje budynków istniejących. Będą oni musieli zainstalować odpowiednie kanały umożliwiające poprowadzenie przewodów elektrycznych. Kanały powinny zostać zainstalowane tak, by możliwe było zainstalowanie ładowarki przy każdym miejscu postojowym.

Wallbox zainstalowany w garażu podziemnym

Dodatkowo założono podwyższenie mocy punktu ładowania, przy której wystarczy tylko zgoda w rozumieniu czynności zwykłego zarządu, z obecnych 7,4 do 11 kW.

Ustawa reguluje także tak zwane strefy czystego transportu. Każda gmina będzie zobowiązana do wytyczenia takich stref, do których wjeżdżać będą mogły wyłącznie pojazdy bezemisyjne (napędzane silnikami elektrycznymi i całkowicie pozbawione silników spalinowych). Do stref takich także będą mogły wjeżdżać samochody emisyjne, ale dopiero po uiszczeniu odpowiedniej opłaty. Dotyczy to wszystkich pojazdów z silnikami spalinowymi, w tym tych z instalacją LPG, CNG, a także hybryd (również typu plug-in).

Ustawa zawiera jednak wciąż kilka elementów dyskusyjnych. Jednym z nich są propozycje przywilejów, które mają otrzymać pojazdy tzw. carsharingu (wynajmowane na minuty). Samochody takie miałyby być zwolnione z opłat za parkowanie, a także mogłyby się poruszać po buspasach. Nie sprecyzowano jednak, jaki rodzaj napędu muszą mieć tego typu pojazdy, a to oznacza, że w ten sposób przywileje dostępne obecnie tylko dla aut elektrycznych zyskałyby także samochody z silnikami spalinowymi. Ta zmiana wymaga na pewno poprawy.

O szczegółach projektowanych zmian zaproszona przez nas ekspertka szerzej opowiedziała w podcaście. Serdecznie zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy.

Dodaj komentarz