Tylko 3% telefonów trafia do recyklingu

9 lipca 2008 0 przez Michał Tomaszkiewicz

Z globalnej ankiety konsumenckiej przeprowadzonej przez Nokię wynika, że trzy czwarte respondentów nawet nie myśli o recyklingu swoich urządzeń, a prawie połowa nie zdaje sobie sprawy z tego, że jest to możliwe.

Ankietę przeprowadzono w formie wywiadów z 6500 osobami z 13 krajów: Finlandii, Niemiec, Włoch, Rosji, Szwecji, Wielkiej Brytanii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, USA, Nigerii, Indii, Chin, Indonezji i Brazylii. Nokia przeprowadziła tę ankietę, aby lepiej poznać podejście konsumentów do recyklingu i związane z nim zachowania, a także poinformować o firmowych programach zbiórki zużytych produktów i staraniach na rzecz zwiększenia stopnia ich recyklingu.

Z ankiety wynika, że choć każdy przeciętnie miał już około pięciu telefonów, bardzo niewiele z nich trafiło do recyklingu po zakończeniu eksploatacji. Tylko 3% respondentów oddało swoje stare telefony do recyklingu. Bardzo mało starych urządzeń, bo 4%, trafia jednak na wysypiska śmieci. Większość z nich (44%) leży nieużywana w domu. Pozostałe zyskują nowe „życie”: jedna czwarta starych telefonów trafia do znajomych i członków rodziny właścicieli, a 16% użytkowników sprzedaje używane urządzenia, w szczególności na rynkach wschodzących.

W skali globalnej 74% konsumentów stwierdza, że nie myśli nawet o recyklingu swoich telefonów, choć mniej więcej tyle samo, bo 72%, uważa, że recycling ma wpływ na środowisko. Wyniki te były zbliżone w wielu różnych krajach: o recyklingu niepotrzebnych urządzeń nie myśli 88% ludzi w Indonezji, 84% w Indiach oraz 78%w Brazylii, Szwecji, Niemczech i Finlandii. 

Z ankiety wynika, że telefony oddaje do recyklingu tak mało osób głównie dlatego, że większość po prostu nie wie o takiej możliwości. Tymczasem potencjalnie 80% dowolnego urządzenia Nokia nadaje się do powtórnego przetworzenia, a cenne materiały można wykorzystać do wytwarzania nowych produktów, takich jak czajniki, ławki parkowe, plomby dentystyczne, a nawet saksofony i inne instrumenty muzyczne. W skali globalnej połowa respondentów nie wiedziała, że telefony można w ten sposób przetwarzać. Poziom świadomości tego faktu był najniższy w Indiach (17%) oraz Indonezji (29%), a najwyższy w Wielkiej Brytanii (80%) oraz Finlandii i Szwecji (66%).

Wielu respondentów, którzy nawet wiedzieli o tym, że urządzenie nadaje się do recyklingu, nie wiedziało, co należy w tym celu zrobić. Dwie trzecie stwierdziło, że nie wie, jak oddać do recyklingu niepotrzebne urządzenie, a 71% nie wiedziało, gdzie to można zrobić.
 
W odpowiedzi na wyniki ankiety Nokia opracowuje szereg kampanii i akcji informujących, dlaczego, jak i gdzie należy oddawać niepotrzebne, stare urządzenia, ładowarki i akcesoria. Firma rozszerza także globalny program zbiórki, dodając więcej pojemników i promując je w sklepach w celu zwiększenia świadomości konsumentów