Jak strategia marketingowa wpływa na biznes – wynik ogólnopolskiego badania

Strategia marketingowa jest jednym z elementów, który determinuje wiele działań w firmach. Jest wyznacznikiem działań managerów, a także odgrywa kluczową rolę w prowadzeniu biznesu. Jej brak ma zazwyczaj negatywny wpływ na rozwój przedsiębiorstwa.

Aby sprawdzić, jak strategia marketingowa wpływa na biznes, agencja marketingowa BUZZcenter przeprowadziła ogólnopolskie badanie. Wyniki zawarto w raporcie.

Strategia marketingowa podstawowym narzędziem do rozwoju biznesu

Z badania wynika, że wiele firm w Polsce nie ma opracowanej strategii marketingowej. Co znaczące, wielu przedstawicieli firm myli strategię marketingową z planem marketingowym. Przeprowadzone badanie pokazało wyzwania, z którymi muszą mierzyć się przedsiębiorstwa. Powodem braku strategii i nieefektywnych działań bywa często brak wiedzy i doświadczonego personelu, ale to nie jedyne powody.

Z badania wynika, że 54 proc. firm ma opracowaną strategię marketingową, a 43 proc. jej nie ma. Połowa badanych nie rozróżnia planu marketingowego od strategii marketingowej, choć są to dwie zupełnie inne rzeczy. Większe firmy znacznie częściej mają udokumentowaną strategię, a koszt związany z jej przygotowaniem jest wyższy, niż w przypadku mniejszych przedsiębiorstw.

strategia-marketingowa-wplyw-na-biznes-buzzcenterraport-ogolnopolskie-badanie-infografika
Kliknij, aby powiększyć infografikę

Okazuje się też, że respondenci często pomijają kluczowe elementy strategii marketingowej. Można sądzić, że część z tych dokumentów w ich firmach nie jest przygotowana poprawnie. Osoby zarządzające skupiają się na grupach docelowych, a bardzo często pomijają podstawy, czyli choćby analizę makroekonomiczną. Problemem jest także brak świadomości w wielu działach, które nie mają dostępu do strategii lub nawet nie wiedzą o jej istnieniu.

To może powodować komplikacje i brak spójności w przekazie na zewnątrz. Pocieszać może fakt, że czterech na pięciu badanych zauważa istotność badań marketingowych, których analiza dostarcza obiektywnych i rzetelnych informacji. Z drugiej strony niepokoi, że prawie połowa firm działa na bieżąco lub w ogóle nie planuje działań marketingowych z wyprzedzeniem.

To może powodować między innymi, że wydatki na działania są wyższe, a ich skuteczność jest niższa. Tu również jest zauważalna korelacja z wielkością firmy i najczęściej „na żywioł” idą małe przedsiębiorstwa.

Podczas badania zwróciliśmy uwagę na kluczowy aspekt. 26 proc. respondentów wskazuje, że mają za mały budżet marketingowy. Dobrze wiemy, że budżet zawsze jest za mały, to zrozumiałe. Niestety zarówno w wynikach z ankiet, jak i podczas pogłębionych wywiadów okazało się, że działania marketingowe często nie są mierzone i analizowane. Nie dziwi więc, że działania mogą być nieefektywne i kosztowne. Wszystko zaczyna się podczas pracy nad strategią, właśnie wtedy analizujemy otoczenie, weryfikujemy możliwości, ustalamy pozycjonowanie marki i na bazie tego ustalamy cele, plan działania oraz czynniki sukcesu. Jest to oczywiście duże uproszczenie, ponieważ temat jest bardzo obszerny. Strategia marketingowa stała się modna jako hasło, ale by ją profesjonalnie zbudować, niezbędna jest wiedza i zaangażowanie pracowników różnych działów, nie tylko dyrektora marketingu czy prezesa”. – powiedziała Kamila Kierzek-Mechło, Dyrektor Zarządzająca agencją BUZZcenter.

Raport „Wpływ strategii marketingowej na biznes”

Na podstawie przeprowadzonego badania powstał raport, który podzielono na kilka kluczowych aspektów – budżet marketingowy, audyt i wiedza na temat strategii. W badaniu analizowano wyniki, również biorąc pod uwagę wielkość firm – mikroprzedsiębiorstwa, firmy z sektora MŚP oraz duże organizacje, które zatrudniają powyżej 250. pracowników.

Dane z raportu przedstawiają ciekawe wyniki, natomiast zagłębienie się w podział na wielkość firm tworzy pełną układankę. Widzimy zależności pomiędzy mikro-, małą i średnią firmą, a korporacją w ujęciu decyzyjności, świadomości oraz możliwości. Pytaliśmy przedstawicieli biznesu, marketerów, właścicieli i członków zarządów o tematy, które nie zawsze pokazują ich firmy jako wzór do naśladowania. Tym bardziej cieszy, że respondenci udzielali szczerych odpowiedzi podczas badania i wywiadów pogłębionych. Rozumieją, że dzieląc się wiedzą i czerpiąc inspiracje, ich biznesy nie pozostaną w tyle. Musimy pamiętać, że za nami ciężki rok, podczas którego wiele firm z dnia na dzień musiało się przebranżowić i często przejść przyśpieszony proces transformacji cyfrowej. Nie wiemy, jaka przyszłość ekonomiczna i gospodarcza nas czeka. Z tego powodu inwestycja w strategię marketingową wydaje się dobrym posunięciem, by ten biznes poukładać”. – Powiedział Radosław Mechło, Dyrektor Operacyjny BUZZcenter.

Ogólnopolskie badanie strategii marketingowych w firmach – wpływ strategii marketingowej na biznes przeprowadzono metodą ilościową oraz jakościową na przełomie kwietnia i maja 2021 roku. Pomiar ilościowy zrealizowano metodą CAWI na reprezentatywnej próbie 157 osób z grupy docelowej. W badaniu jakościowym zrealizowano 15 pogłębionych wywiadów indywidualnych.

Pełna wersja raportu dostępna jest do bezpłatnego pobrania na stronie agencji BUZZcenter.

Źródło: BUZZcenter

Dodaj komentarz