Nowe przepisy UE powstrzymają gigantów technologicznych przed nadużyciami

Ustawa o rynkach cyfrowych (Digital Markets Act) to nowe przepisy UE, które zapewnią uczciwą konkurencję i powstrzymają gigantów technologicznych przed nadużyciami.

Osiągnięto porozumienie uzgodnione przez negocjatorów z Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustawy o rynkach cyfrowych (DMA – Digital Markets Act), która ustanawia szereg zakazów i obowiązków dla firm takich jak Amazon, Apple, Google, Meta, jak również wielu innych podmiotów technologicznych.

„Porozumienie zapoczątkowuje nową erę regulacji technologicznych na całym świecie. Ustawa o rynkach cyfrowych kładzie kres stale rosnącej dominacji firm Big Tech. Od teraz muszą one pokazać, że pozwalają również na uczciwą konkurencję w Internecie. Nowe przepisy UE pomogą w egzekwowaniu tej podstawowej zasady, dzięki czemu Europa zapewni większą konkurencję, więcej innowacji i większy wybór dla użytkowników. Dzięki ustawie o rynkach cyfrowych (DMA) Europa wyznacza standardy funkcjonowania gospodarki cyfrowej przyszłości. Teraz Komisja Europejska będzie musiała szybko wdrożyć nowe przepisy. Jako Parlament Europejski upewniliśmy się, że DMA natychmiast przyniesie wymierne rezultaty: konsumenci będą mieli możliwość korzystania z podstawowych usług firm Big Tech, takich jak przeglądarki, wyszukiwarki czy komunikatory, a wszystko to bez utraty kontroli nad swoimi danymi. Przede wszystkim prawo unika jakiejkolwiek formy nadmiernej regulacji dla małych firm. Twórcy aplikacji zyskają zupełnie nowe możliwości, małe firmy uzyskają większy dostęp do danych istotnych dla biznesu, a rynek reklamy internetowej stanie się bardziej sprawiedliwy” – powiedział Andreas Schwab, sprawozdawca parlamentarnej Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów.

Ustawa o rynkach cyfrowych (Digital Markets Act) – nowe przepisy UE powstrzymają gigantów technologicznych przed nadużyciami

Zakres przepisów Ustawy o rynkach cyfrowych (Digital Markets Act) obejmuje platformy o kapitalizacji rynkowej wynoszącej 75 mld EUR albo obrotach w Europejskim Obszarze Gospodarczym równym lub przekraczającym 7,5 mld EUR.

Aby zostać wyznaczonymi jako „strażnicy” (gatekeepers), firmy te muszą również świadczyć pewne usługi, a są nimi przeglądarki, komunikatory lub media społecznościowe, które mają co najmniej 45 mln użytkowników końcowych miesięcznie w UE i 10 tys. użytkowników biznesowych rocznie.

Nowe zasady wprowadzą ograniczenia w łączeniu danych osobowych z różnych źródeł w celu oferowania reklam ukierunkowanych.

Serwisy takie jak Facebook Messenger, iMessage czy WhatsApp będą musiały otworzyć się i współpracować z mniejszymi platformami komunikacyjnymi umożliwiając im wysyłanie wiadomości, prowadzić połączenia wideo.

Nowe przepisy UE – kary za ich złamanie mogą zaboleć

Jeżeli firma spełniające wymienione wcześniej wymogi nie będzie przestrzegała ustalonych przepisów, to Komisja może nałożyć na nie grzywnę w wysokości do 10 proc. jego całkowitego światowego obrotu w poprzednim roku obrotowym oraz 20 proc. w przypadku kolejnego ich naruszenia. W przypadku systematycznych naruszeń Komisja może na pewien czas zakazać im nabywania innych firm.

Źródło: Parlament Europejski

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x