W USA przetestowano 18 systemów aktywnego wspomagania jazdy i wygrał…
Amerykańska organizacja Consumer Reports przetestowała i oceniła systemy aktywnego wspomagania jazdy. Wyniki Was zaskoczą.
Oceniane systemy stają się coraz powszechniejsze. Niemal każdy z producentów aut oferuje już wspomaganie kierowcy na tak zwanym poziomie drugim. Zaliczają się do nich takie systemy jak Tesla Autopilot lub Honda Sensing.
Consumer Reports i systemy aktywnego wspomagania jazdy
Consumer Reports to amerykańska organizacja non-profit zajmująca się bezstronnymi testami produktów, dziennikarstwem śledczym, edukacją publiczną i rzecznictwem konsumentów. Założono ją w 1936 r. jako Consumers Union.
Organizacja postanowiła przygotować raport oceniający systemy aktywnego wspomagania jazdy, które można spotkać w obecnie dostępnych autach.
Oceniono działanie adaptacyjnego tempomatu, asystenta pasa ruchu, aktywne wspomaganie jazdy i innych systemów.
W 2018 roku raport obejmował tylko cztery systemy. W obecnym raporcie sprawdzono w działaniu aż 18 z dostępnych na rynku amerykańskim. 17 z nich było wbudowanych w sprzedawane samochody, a jeden (Comma Two Open Pilot) zamontowano specjalnie w testowym aucie.
Testerzy mieli możliwość zapoznania się z działaniem systemów w testowanych autach. Pokonali nimi wiele mil – testy odbywały się na terenie USA. Jak się okazało, nie wszystkie systemy działały podobnie. Producenci aut w różny sposób interpretowali możliwości działania systemów. Dlatego też osoby sprawdzające je w działaniu oceniały głównie ich wpływ na bezpieczeństwo poruszania się samochodami.
Wyniki testów
W zamieszczonej w raporcie tabeli podsumowującej systemy aktywnego wspomagania jazdy można sprawdzić oceny wystawione systemom w poszczególnych kategoriach, a także ocenę końcową.
Najwyższą sumaryczną ocenę otrzymał system zewnętrznej firmy, który przewidziano do stosowania w autach, które podobnych rozwiązań do tej pory nie miały, a chodzi o Comma Two Open Pilot.
Na drugim miejscu znalazł się, także z wysoką oceną, system Cadillac Super Cruise.
Ostatnie miejsce na podium przypadło systemowi Tesla Autopilot.
Najsłabszą ocenę uzyskał Mazda i-Activesense.
Wyniki są szeroko komentowane na zagranicznych forach. Spory toczą się głównie o możliwości, czy zaawansowanie techniczne producentów stojących za systemami. Jednakże biorąc pod uwagę przysłowie: „Każda sroczka swój ogonek chwali”, można powiedzieć, że każdy może mieć rację i również się mylić. Mylić, gdyż raport nie oceniał stopnia zaawansowania, szybkości komputerów, ilości czujników, radarów, kamer itp., a skupiał się na systemach zapewniających bezpieczeństwo, łatwości użycia i działania w przypadku, gdy kierowca nie dawał żadnej reakcji.
Wiele z obecnie dostępnych systemów może dawać kierowcom mylne poczucie bezpieczeństwa. Jeśli czytacie ten tekst, to zapewne znane są Wam informacje o tym, że ktoś włączył Autopilota w Tesli i zaczął czytać gazetę albo zasnął. Donoszono o wypadkach, w których ktoś włączając tempomat szukał czegoś na tylnym siedzeniu myśląc, że auto zrobi wszystko za niego. Co prawda każdy z systemów jest opisany w instrukcji obsługi, a ta przestrzega, że to są systemy jedynie wspomagające, a nie wyręczające kierowcę.
Większość z tych systemów ma wbudowane ostrzeżenia i opcje sprawdzające, czy kierowca jest zaangażowany w prowadzenie auta. Część z nich jednak robi to niezbyt precyzyjnie lub po prostu daje się łatwo oszukać. Tu też można wyszukać w internecie porady, jak umieścić pomarańczę czy inny przedmiot w kierownicy, aby system myślał, że kierowca trzyma wieniec.
Co ciekawe, niedawno Tesla udostępniła wybranym właścicielom aut tej marki kolejną wersję beta systemu Full Self-Driving. Dzięki niemu możliwa jest w pełni autonomiczna jazda nawet w mieście. Nie była ona jednak testowana przez przygotowujących opisywany w niniejszym tekście raport.
Kliknijcie ten link, aby zapoznać się z pełnym raportem Comsumer Reports.
Źródło: Consumer Reports, Comma Two
Entuzjasta technologii IT, mobile, wearables. Freelancer, od lat w branży mediów IT/Mobile (CD-Action, NeXT, PC Format, CafePC.pl, Benchmark.pl, Mobility, Komputer Świat, Bezprawnik, Startupmag, IoTLab.pl) , były PRowiec (Sweex i Hannspree) i logistyk. Pasjonat jedzenia, gotowania, zdrowego odżywiania, wędrówek, jazdy na rowerze, książek, kina, opery, teatru i wielu innych.