Kierownica przesuwana na prawą i lewą stronę to nowy patent Volvo
Nowy patent Volvo został złożony w Urzędzie Patentów i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych (USPTO). Obejmuje sposób przemieszczania elementów sterujących w samochodzie z jednej strony na drugą.
Prawa czy lewa strona?
Na świecie są kraje, w których tak jak w Polsce jeździ się po prawej stronie. Jest też sporo państw, w których obowiązuje ruch lewostronny – choćby Wielka Brytania, Australia, Japonia.
Zależnie od tego samochody są przystosowane do tego, aby kierowca miał jak najlepszą widoczność. Można oczywiście jeździć w nich samochodami dla innego typu ruchu, ale jest to znaczne utrudnienie i może być nawet niezbyt bezpieczne.
Patent Volvo
Patent Volvo obejmujący sposób przemieszczania elementów sterujących w samochodzie z jednej strony na drugą przewidziano do zastosowania w samochodach autonomicznych i półautonomicznych.
Pojazdy tego typu mogą same jechać od punktu początkowego do celu. Przesuwanie kierownicy i innych elementów może sprawić, że przestrzeń wewnątrz będzie łatwiej aranżować do potrzeb użytkowników.
Ważne jest także to, że niezależnie od standardów ruchu drogowego w danym rejonie, użytkownik może dopasować sobie ustawienie kierownicy i innych przyrządów potrzebnych do sterowania autem, gdy chce sam kierować pojazdem.
Zarówno kierownica, jak i inne elementy sterowania pojazdem (dźwignia zmiany biegów, licznik i przełączniki) będą umieszczone na specjalnych szynach. Wszelkie komponenty auta będą sterowane elektronicznie – jest to system zwany steer-by-wire.
Najważniejsze informacje, choćby o nawigacji, sterowaniu klimatyzacją i innymi systemami niezwiązanymi z prowadzeniem pojazdu, będą dostępne na dużym panelu zajmującym większą część deski rozdzielczej.
A co z pedałami gazu i hamulca? W podłogę mają być wbudowane panele z czujnikami ułożonymi wzdłuż całej szerokości podłogi. Aktywowane będą tylko te, które odpowiadają ustawieniu kierownicy.
Koszty
Dla producentów korzystających z tego patentu będzie to początkowo generowało większe koszty produkcji. Z czasem, gdy produkcja będzie zwiększana, koszty zmaleją. Nie będzie trzeba zmieniać linii produkcyjnej na modele dla ruchu prawo i lewostronnego.
Patent Volvo jest bardzo ciekawy i chętni mogą go obejrzeć, pobierając dokument PDF.
Źródło: USPTO, Volvo (foto)
Entuzjasta technologii IT, mobile, wearables. Freelancer, od lat w branży mediów IT/Mobile (CD-Action, NeXT, PC Format, CafePC.pl, Benchmark.pl, Mobility, Komputer Świat, Bezprawnik, Startupmag, IoTLab.pl) , były PRowiec (Sweex i Hannspree) i logistyk. Pasjonat jedzenia, gotowania, zdrowego odżywiania, wędrówek, jazdy na rowerze, książek, kina, opery, teatru i wielu innych.