Kierownica przesuwana na prawą i lewą stronę to nowy patent Volvo

Kierownica przesuwana na prawą i lewą stronę to nowy patent Volvo

7 października 2020 0 przez Maciej Lewczuk

Nowy patent Volvo został złożony w Urzędzie Patentów i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych (USPTO). Obejmuje sposób przemieszczania elementów sterujących w samochodzie z jednej strony na drugą.

Prawa czy lewa strona?

Na świecie są kraje, w których tak jak w Polsce jeździ się po prawej stronie. Jest też sporo państw, w których obowiązuje ruch lewostronny – choćby Wielka Brytania, Australia, Japonia.

Zależnie od tego samochody są przystosowane do tego, aby kierowca miał jak najlepszą widoczność. Można oczywiście jeździć w nich samochodami dla innego typu ruchu, ale jest to znaczne utrudnienie i może być nawet niezbyt bezpieczne.

Patent Volvo

Patent Volvo obejmujący sposób przemieszczania elementów sterujących w samochodzie z jednej strony na drugą przewidziano do zastosowania w samochodach autonomicznych i półautonomicznych.

Pojazdy tego typu mogą same jechać od punktu początkowego do celu. Przesuwanie kierownicy i innych elementów może sprawić, że przestrzeń wewnątrz będzie łatwiej aranżować do potrzeb użytkowników.

Ważne jest także to, że niezależnie od standardów ruchu drogowego w danym rejonie, użytkownik może dopasować sobie ustawienie kierownicy i innych przyrządów potrzebnych do sterowania autem, gdy chce sam kierować pojazdem.

Zarówno kierownica, jak i inne elementy sterowania pojazdem (dźwignia zmiany biegów, licznik i przełączniki) będą umieszczone na specjalnych szynach. Wszelkie komponenty auta będą sterowane elektronicznie – jest to system zwany steer-by-wire.

Najważniejsze informacje, choćby o nawigacji, sterowaniu klimatyzacją i innymi systemami niezwiązanymi z prowadzeniem pojazdu, będą dostępne na dużym panelu zajmującym większą część deski rozdzielczej.

A co z pedałami gazu i hamulca? W podłogę mają być wbudowane panele z czujnikami ułożonymi wzdłuż całej szerokości podłogi. Aktywowane będą tylko te, które odpowiadają ustawieniu kierownicy.

Koszty

Dla producentów korzystających z tego patentu będzie to początkowo generowało większe koszty produkcji. Z czasem, gdy produkcja będzie zwiększana, koszty zmaleją. Nie będzie trzeba zmieniać linii produkcyjnej na modele dla ruchu prawo i lewostronnego.

Patent Volvo jest bardzo ciekawy i chętni mogą go obejrzeć, pobierając dokument PDF.

Źródło: USPTO, Volvo (foto)