Zrobotyzowana automatyzacja procesów – ITbiznes w Biznes24, odc. 12

Zrobotyzowana automatyzacja procesów – ITbiznes w Biznes24, odc. 12

13 czerwca 2020 0 przez Paweł Pilarczyk

Robotic Process Automation (RPA), czyli zrobotyzowana automatyzacja procesów biznesowych, to bardzo użyteczna technologia. Wybrane procesy, na przykład wprowadzanie faktur do systemów księgowych, da się zautomatyzować i przekazać ich wykonywanie specjalnym, programowym robotom. Dzięki temu wykwalifikowani pracownicy zamiast realizować żmudne i powtarzalne zadania, mogą się zająć bardziej twórczymi projektami. W tym odcinku programu ITbiznes na kanale Biznes24 tłumaczymy, czym jest RPA i w jakiego typu przedsiębiorstwach może znaleźć zastosowanie. Zapraszamy do oglądania materiału wideo poniżej.

Donald Trump kontra Twitter

W programie opowiadamy także o niedawnych wydarzeniach w świecie nowych technologii. Prezydent USA, Donald Trump, to bardzo aktywny użytkownik Twittera. Zamieścił już na tej platformie ponad 50 tys. tweetów, a obserwuje go ponad 80 mln osób. Niestety Trump znany jest z tego, że często zamieszcza kontrowersyjne i emocjonalne wpisy, które za wiele osób uznawane są za fake newsy czy po prostu ordynarne kłamstwa.

W ostatnim czasie Trump zamieścił na Twitterze kolejne tego typu wypowiedzi. W jednej zasugerował, że wybory korespondencyjne w USA to prosta droga do fałszerstwa. W drugim nawiązał do wydarzeń będących efektem śmierci George’a Floyda. Prezydent Stanów Zjednoczonych Ameryki stwierdził, że „gdy zaczyna się plądrowanie, zaczyna się też strzelanie”.

Tymi dwoma wpisami Trump przelał czarę goryczy, a właściciele Twittera postanowili część jego wypowiedzi oznaczyć jako fake newsy, a inne po prostu ukryć za planszą ostrzegającą o tym, że nawołują one do przemocy.

Wściekły Trump oznajmił, że Twitter ogranicza wolność słowa  i zagroził, że zlikwiduje prawo chroniące serwisy społecznościowe od odpowiedzialności za wpisy użytkowników (to tak zwana sekcja 230). A gdyby to nie pomogło, Trump jest gotów zamknąć serwisy społecznościowe.

Jack Dorsey, prezes Twittera nie przestraszył się jednak gróźb Trumpa i oznajmił, że nadal będzie konsekwentnie usuwał ze swojej platformy wpisy zawierające fake newsy czy nawołujące do agresji. Konflikt Trump vs Twitter wciąż jest na etapie rozwojowym.

Elon Musk zmierza na Marsa

Drugim tematem, o którym opowiadamy, jest konsekwentne realizowanie przez Elona Muska planu kolonizacji Marsa. Musk od wielu lat marzy o wysłaniu ludzi na Czerwoną Planetę i kiedyś nawet zapowiadał, że chciałby do 2050 umieścić na Marsie milion ludzi.

Wszystkie realizowane przez niego projekty związane są z tym planem. Ostatni start rakiety Falcon 9, zbudowanej przez firmę Muska SpaceX, która na pokładzie kapsuły Crew Dragon (także pochodzącej od SpaceX) wyniosła dwóch kosmonautów na Międzynarodową Stację Kosmiczną to kolejny krok w realizowaniu planu Muska. Musk buduje jednak nowy typ statku kosmicznego, nazwanego Starship, albo BFR – Big F***ing Rocket (ups! Chcieliśmy napisać „Big Falcon Rocket!”).

Wszak samochody elektryczne Tesla również mają docelowo poruszać się po Marsie (Musk nawet zamieścił tweeta, w którym napisał, że Tesla Cybertruck będzie „oficjalnym pojazdem Marsa”). Hyperloop ma z kolei pełnić rolę transportu zbiorowego na powierzchni Marsa, a jeśli będzie taka potrzeba, to The Boring Company wykopie odpowiednie tunele. Energię elektryczną dostarczą panele fotowoltaiczne produkowane przez kolejną spółkę Muska, SolarCity, a nadmiar tej energii będzie przechowywany w akumulatorach Powerwall – także wytwarzanych przez firmę tego ekscentrycznego wizjonera.

Nadchodzą samochody autonomiczne

Ostatnim poruszonym w programie tematem była ankieta przeprowadzona wśród Amerykanów przez organizację PAVE (Partners for Automated Vehicle Education), zajmującą się edukacją w zakresie samochodów autonomicznych – czyli takich, które jeżdżą same, bez kierowcy. PAVE zrzesza instytucje akademickie i pozarządowe, ale także producentów samochodów (Daimler, Audi, Toyota), a także dostawców technologii (Nvidia, Intel, Blackberry).

Organizacja przeprowadziła badanie telefoniczne wśród 1200 Amerykanów. Z badania tego wynika, że aż 3 na 4 Amerykanów twierdzi, że nie jesteśmy jeszcze gotowi na samochody autonomiczne.

48% ankietowanych stwierdziło, że nigdy nie wsiądzie do robotaksówki (czyli taksówki bez kierowcy). A 20% z kole uważa, że samochody autonomiczne nigdy nie będą bezpieczne. Jedynie 34% ankietowanych uważa, że samochody autonomiczne mają więcej zalet niż wad.