Żappka Store – sklep bez kas i obsługi dostępny dla klientów

Od 14 czerwca br. klienci mogą zrobić błyskawiczne zakupy w pierwszym Żappka Store. Nano sklep został otwarty na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Jest on połączony z aplikacją żappka i nie ma w nim ani kas, ani obsługi. Placówka jest dostępna 24h na dobę przez 7 dni w tygodniu.

Dziś pisaliśmy o tym, że uruchomiono system Amazon Just Walk Out w sklepie o powierzchni ponad 2300 m2 Amazon Fresh. System ten pozwala podjąć z półek towar i wrzucić do koszyka. System kamer i sensorów w regałach połączone z aplikacją Amazon zapewnią bezobsługowe dokończenie transakcji. Okazuje się, że i na rodzimym rynku dzieje się w tej materii co nieco. Żappka Store nie jest tak okazały jak Amazon Fresh w Bellevue, ale też nie ma w nim sprzedawców i kas.

Żappka Store

Żappka Store to pierwszy taki punkt firmy, w którym nie ma kas i obsługi. Bardziej przypomina swego rodzaju kontener niż typowy sklep, ale jest większy niż niejeden kiosk spotykany na ulicach.

Wykorzystuje on technologię wykorzystującą sztuczną inteligencję, która powstała dzięki współpracy Żabka Future z amerykańską firmą technologiczną AiFi. Uruchomiono go na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich.

Grupa Żabka rozwija koncepty w obszarze modern convenience, które odpowiadają na potrzeby współczesnych klientów. Oczekują oni wygodnych, szybkich rozwiązań, łączących świat cyfrowy z ich otoczeniem. Żappka Store precyzyjnie się w ten trend wpisuje. Razem z aplikacją żappka, z której korzysta już 5 mln użytkowników, współtworzy ekosystem cyfrowych rozwiązań ułatwiających życie naszym klientom” – powiedział Tomasz Suchański, CEO Grupy Żabka Polska.

Nano sklep jest opracowany z myślą o lokalizacjach, w których nie ma możliwości otwarcia standardowego sklepu Żabka. Zajmuje znacznie mniej miejsca. Koncept wykorzystuje zaawansowane modele przetwarzania obrazu przy wykorzystaniu algorytmów sztucznej inteligencji. Chodzi o obsługę klienta oraz inteligentne rozwiązania do zarządzania zasilaniem, bezpieczeństwem i dostępnością sklepu.

Żappka Store to połączenie światów offline oraz online, budujące nowe doświadczenie zakupowe dla klientów, którzy nawet w kilka sekund mogą zrobić szybkie zakupy, wybierając produkt i po prostu wyjść bez konieczności dokonywania płatności na miejscu. Nie muszą zastanawiać się nad tym, czy mają gotówkę lub kartę płatniczą, czy będą stać w kolejce, albo gdzie zrobią zakupy, bo jest 5 rano. To nowa wartość na rynku i uzupełnienie naszej dotychczasowej oferty” – powiedział Tomasz Blicharski, dyrektor zarządzający Żabka Future.

Jak robi się zakupy?

Aby zrobić zakupy w tym nietypowym sklepie, wystarczy mieć smartfon z zainstalowaną aplikacją żappka i aktywną usługę Żappka Pay. Przed wejściem do sklepu aplikacja wygeneruje jednorazowy, przypisany do punktu kod QR, który należy zeskanować na czytniku przy drzwiach. Po zeskanowaniu kodu drzwi otworzą się automatycznie. Gdy będziemy już w środku, zakupy zajmą tylko chwilę – wystarczy wziąć z półki wybrane produkty i… wyjść. Zupełnie jak w przypadku Amazon Just Walk Out.

W Żabka Store zainstalowano szereg kamer rozpoznających, które produkty są zdejmowane z półek. Algorytm pozwala od razu wprowadzać produkty do wirtualnego koszyka i naliczyć odpowiednią opłatę. Transakcję finalizuje się poprzez aplikację żappka z funkcją Żappka Pay, gdzie korzysta się z karty kredytowej.

W Żappka Store zastosowano innowacyjną platformę AiFi OASIS (Orchestrated Autonomous Store Infrastructure & Services), czyli system kamer, wykorzystujący zawansowane algorytmy sztucznej inteligencji. – Żabka zainteresowała się naszym rozwiązaniem sklepu bezobsługowego, ponieważ chciała stworzyć swoim klientom możliwość dokonywania wygodnych zakupów. Wdrożone rozwiązanie to przyszłość handlu detalicznego i już się cieszymy na możliwość wprowadzenia tej technologii w innych lokalizacjach w całej Polsce, w partnerstwie z Żabką” – powiedział Steve Gu, współzałożyciel i dyrektor generalny AiFi.

Jakie towary można kupić?

W Żappka Store znajduje się nieco ponad 300 różnych produktów. Są wśród nich słodkie i słone przekąski, dania gotowe, napoje, a także gorąca, świeżo mielona kawa z ekspresu.

W czasie ograniczeń pandemicznych w Żappka Store będzie mogła przebywać jedna osoba. W planach jest uruchomienie kolejnych Żappka Store w największych miastach w Polsce – drugi bezobsługowy punkt powstanie w Warszawie.

Źródło: Żabka

Dodaj komentarz