Światowy Dzień Telekomunikacji już jutro

16 maja 2009 0 przez Grzegorz Pietrzak

17 maja na całym świecie obchodzony jest Światowy Dzień Telekomunikacji. Historia święta telekomunikacji sięga 17 maja 1985 roku, kiedy to został powołany do życia Międzynarodowy Związek Telekomunikacji (International Telecommunication Union). W 2006 roku na Światowym Szczycie w sprawie Społeczeństwa Informacyjnego, dzień ten został również uznany jako Światowy Dzień Społeczeństwa Informacyjnego.

Obydwa święta łączą się ze sobą. Współczesne sposoby komunikacji nie są
w stanie funkcjonować bez rozbudowanych systemów i technologii IT.
Rozwój techniki, a co za tym idzie telekomunikacji, wpłynął na to,
sposób w jaki porozumiewamy się ze znajomymi, rodziną i w pracy.
Aleksander Bell zdziwiłby się, wiedząc, jak ewoluuje jego wynalazek.

Współczesny świat nie mógłby funkcjonować bez telefonów stacjonarnych,
telefonii komórkowej, Internetu, e-maili czy technologii VoIP. To, w
jaki sposób, oraz przy pomocy jakich narzędzi, komunikujemy się z
otoczeniem wpływa na nasze relacje z rodziną, przyjaciółmi lub
klientami biznesowymi, determinując w znacznym stopniu więzi jakie
tworzymy funkcjonując w społeczeństwie.

Z punktu widzenia społecznego
współczesne środki komunikacji jednocześnie umożliwiają dystans, jak
również przybliżają ludzi do siebie. Dzięki nim nawiązują się nowe
relacje, które jeszcze 20 lat temu nie byłyby możliwe, a jeśli nawet,
nie zostałyby utrzymane. Ogromną rolę odegrał tu internet jako medium,
które daje największe możliwości komunikacji we wszystkich jej
wymiarach. Transfer głosu oraz obrazu stwarza poczucie naturalności
kontaktu i jednocześnie bliskości między rozmówcami
– mówi socjolog
Marta Gąska.

W przeszłości z wakacji wysyłało się pocztówkę, lub list do rodziców.
Dzisiaj wystarczy telefon komórkowy z aparatem fotograficznym, a
rodzice prawie natychmiast mogą zobaczyć swoje pociechy nad np.
brzegiem morza. Dla osób, które opuściły swoje rodzinne miasto, kontakt
z rodziną ma szczególne znaczenie.

Na początku, kiedy przeprowadziłem
się do Warszawy, pisałam i wysyłałam listy, potem zaczęłam korzystać z
kawiarenek internetowych i pisałam maile. Dzisiaj najczęściej dzwonię z
telefonu komórkowego. Korzystam też z udogodnień, jakie daje Internet –
w każdej wolnej chwili korzystam ze Skype’a – w formie czatu, jak
również wideo rozmów. Nie tylko słyszę głos, ale też widzę moich
bliskich, których na co dzień mi bardzo brakuje. Dzięki możliwościom,
jakie daje komórka i internet słyszę i widzę moich bliskich o wiele
częściej niż jeszcze kilka lat temu
– powiedziała Agnieszka
Wiśniewska, gdańszczanka mieszkająca w stolicy.

Współczesne technologie
pozwalają na kontakt z całym światem w ułamku sekundy. Odległość, jaka
dzieli rozmawiających nie jest już barierą. Wystarczy niewielki telefon
komórkowy, aby usłyszeć lub podstawowy komputer, aby zobaczyć np.
rodzinę.

Kiedy wyjechałam na studia zagranicę rodzina kupiła komputer
– instalując program Skype. Później, podczas mojego pobytu w Wielkiej
Brytanii, kontaktowaliśmy się wyłącznie poprzez komunikatory typu
Skype
– mówi Dorota Zalewska, która studiowała we Francji. Według
psycholog, Mai Kurzyny, możliwości, jakie daje nam współczesna technika
wpłynęły na siłę relacji jednostka-grupa na rzecz jednostka-jednostka – W erze telefonii stacjonarnej dzwoniło się z miejsca do miejsca –
aktualnie kontakt odbywa się od osoby do osoby, niezależnie od miejsca
pracy lub zamieszkania. Rozluźniają się więc tradycyjne więzi grupowe
na rzecz indywidualnych relacji
.

Rozwój telekomunikacji zmienił również oblicze biznesu. W przeszłości
dostęp do informacji oraz prędkość ich przekazywanie były o wiele
mniejsze. Obecnie dzięki e-mailom, telefonom, wideokonferencjom, biznes
może się jeszcze szybciej rozwijać.

Najnowsze rozwiązania
telekomunikacyjne z pewnością bardzo ułatwiają naszą pracę. Telefon
komórkowy i internet to oczywiście podstawowe narzędzia, którymi się
posługujemy. Dzięki np. komunikatorom internetowym jestem w stanie
bardzo szybko skontaktować się z kontrahentami czy współpracownikami z
dowolnego miejsca w Polsce, co pozwala obniżyć koszty połączeń do
minimum. Podobnie, telekonferencje i wideokonferencje prowadzone ze
współpracownikami z innych krajów generują oszczędność naszego czasu i
kosztów. W biurze wykorzystujemy internet do komunikowania się zarówno
między sobą, jak i z klientami. Bycie „dostępnym” dla klientów jest dla
nas bardzo ważne, gdyż w naturalny sposób wzmacnia nasze relacje

powiedziała Alicja Klemendorf, Marketing Manager Lenovo Technology
Polska.

Dostępność i wygoda nowoczesnych urządzeń, przy pomocy, których możemy komunikować się
z otoczeniem w dowolnej chwili sprawiły, ze relacje, które budujemy
mogą być jeszcze silniejsze. Bez względu na odległość i czas, przy
pomocy niewielkich urządzeń, możemy dowiedzieć się, co słychać
u bliskich nam osób. Trudno wyobrazić sobie świat bez telefonów
komórkowych oraz komunikatorów, dzięki którym za pośrednictwem
internetu możemy być w kontakcie w każdym miejscu na ziemi. Dzień
telekomunikacji to dobra okazja, żeby uświadomić sobie, jak ogromną
role w naszym codziennym życiu odgrywają telefon stacjonarny, komórka
czy email.