Według niedawnej analizy przeprowadzonej przez LendingTree, wśród amerykańskich kierowców samochodów 30 marek objętych badaniem to posiadacze Tesli wiedli prym wśród tych, którzy powodowali wypadki lub zdarzenia drogowe. Analiza wyklucza incydenty z udziałem samochodów wynajętych i skupia się na osobach ubezpieczających własne, prywatne auta.
Kierowcy Tesli wyróżniali się najwyższym wskaźnikiem wypadków, powodując 24 zdarzenia na 1000 badanych kierowców w okresie od połowy listopada 2022 r. do połowy listopada 2023 r. Tuż za nimi uplasowali się kierowcy samochodów Ram z około 23 wypadkami i posiadacze Subaru z około 21 kolizjami. Na drugiej stronie skali są kierowcy pojazdów Pontiac, Mercury i Saturn, którzy zgłosili mniej niż 10 wypadków na 1000 kierowców w okresie objętym badaniem.
Z badania dowiadujemy się też również, że pod wpływem alkoholu lub innych substancji (DUI – driving under influence) jeździli najczęściej kierowcy BMW. Odpowiadali oni za około trzy przypadki na 1000 kierowców — to dwukrotnie wyższy wynik niż w przypadku kierowców samochodów marki Ram, którzy zajęli drugie miejsce w tej kategorii.
Najgorszymi kierowcami nie są jednak posiadacze Tesli
Jeśli weźmiemy pod uwagę ogólną liczbę incydentów drogowych, obejmującą wypadki, DUI, przekraczanie prędkości i mandaty za inne wykroczenia, najgorsi są kierowcy Ramów, ale zaraz za nimi plasują się posiadacze Tesli.
Badanie rzuca też światło na skutki finansowe takich incydentów dla kierowców. Z analizy wnika, że mandaty za nadmierną prędkość mogą zwiększyć ceny ubezpieczeń od 10% do 20%, wypadki o około 40%, a DUI o 60% lub więcej.
Publikacja ukazała się w czasie, gdy Tesla została zmuszona przez NHTSA (Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego) do aktualizacji oprogramowania w około 2 milionach samochodów. Dwuletnie śledztwo ujawniło wady zabezpieczeń w funkcji Autopilot, która jest elementem systemu Full-Self Driving (FSD) – kierowcy z łatwością omijali zabezpieczenia co podniosło obawy o zwiększenie ryzyka kolizji. Tesla odpowiedziała dobrowolnym wycofaniem oprogramowania i zobowiązała się do wzmocnienia funkcji bezpieczeństwa poprzez aktualizacje OTA, mające na celu skłonienie kierowców do skupienia się na drodze i ograniczenia nieodpowiedzialnego korzystania z Autopilota.
Źródło: LendingTree
Miłośnik nowoczesnych technologii, głównie nowych rozwiązań IT. Redaktor w czasopismach Gambler, Enter, PC Kurier, Telecom Forum, Secret Service, Click!, Komputer Świat Gry, Play, GameRanking. Wiele lat spędził w branży tłumaczeniowej – głównie gier i programów użytkowych. W wolnych chwilach lata szybowcem, jeździ na rowerze i pochłania duże ilości książek.