Samochód hybrydowy typu plug-in to pomost między elektrykiem a autem spalinowym – Elektrycznie Tematyczni #22

Polacy nie wiedzą, czym różni się samochód hybrydowy od hybrydowego plug-in (PHEV – Plug-in Hybrid). Tak wynika z badania, które przeprowadził InsighOut Lab. Aż 40% badanych uważa, że każdy samochód hybrydowy można ładować z gniazdka, co jest nieprawdą. Blisko połowa (47%) uważa, że wszystkie hybrydy potrafią przejechać kilkadziesiąt kilometrów, co również jest fałszem. Jak jest naprawdę? O tym opowiadamy w tym odcinku podcastu Elektrycznie Tematyczni, w którym tłumaczymy różnice między popularnymi samochodami hybrydowymi, hybrydami typu plug-in oraz tzw. miękkimi hybrydami (mild hybrid).

Uczestnicy badania InsightOut Lab zapytani o to, czy wiedzą, czym są samochody hybrydowe, w zdecydowanej większości (80%) odpowiedzieli twierdząco. Ale już kolejne pytania ujawniły, że to pojęcie jest bardzo mgliste. Zaprosiliśmy do rozmowy eksperta – Maćka Mazura, czyli szefa Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), by wspólnie z nim wytłumaczyć, czym są samochody hybrydowe oraz że hybryda hybrydzie nierówna.

Trzy rodzaje hybryd

Samochody hybrydowe to pojazdy wyposażone w dwa rodzaje silników: silnik spalinowy oraz silnik elektryczny (czasem więcej niż jeden). Silnik elektryczny czerpie energię z akumulatora, którego pojemność może się diametralnie różnić między różnymi typami aut hybrydowych. A to w prosty sposób przekłada się na zasięg.

Jedynie samochody hybrydowe typu plug-in można ładować z gniazdka

Auta hybrydowe dzielą się na trzy rodzaje:

  • Standardowe samochody hybrydowe produkowane już od wielu lat, wyposażone w silnik elektryczny o mocy przeciętnie 60 kW, ale jednocześnie także w bardzo niewielki akumulator – przeciętnie około 1,5 kWh. Standardowe hybrydy nie mają w ogóle gniazdka elektrycznego – akumulatora nie da się naładować z zewnętrznego źródła zasilania. Akumulator ładowany jest dzięki pracy silnika spalinowego, ale także podczas hamowania – w wyniku efektu tzw. rekuperacji (odzyskiwania energii). Standardowa hybryda jest w stanie przejechać około jednego kilometra (zaledwie!) w trybie elektrycznym – w praktyce wystarczy to na poruszanie się po parkingu, ale po wyjechaniu na ulicę i przyspieszeniu natychmiast uruchamia się silnik spalinowy.
  • Samochody hybrydowe typu plug-in (PHEV) różnią się od wyżej wymienionych tym, że można je ładować z gniazdka, podobnie jak samochody w pełni elektryczne. Można je rozpoznać po tym, że mają dwie klapki w karoserii – pod jedną schowany jest wlew paliwa, pod drugą gniazdo elektryczne – najczęściej Type 2, dość rzadko CCS. Hybrydy plug-in (PHEV) mają już całkiem spore akumulatory, których pojemność przeciętnie wynosi od kilkunastu do nawet 30 kWh – czyli jest porównywalna z małymi samochodami elektrycznymi! Hybrydy PHEV potrafią przejechać w trybie elektrycznym nawet do 50 km, co pozwala podczas jazdy po mieście użytkować te auta jak samochodu elektrycznego. A po wyjechaniu za miasto można korzystać z silnika spalinowego i zasięgu przekraczającego często 600 km. Producenci różnie podchodzą do trybu jazdy w 100% bezemisyjnej (gdy silnik spalinowy nie działa w ogóle) w autach typu PHEV. W niektórych modelach możliwe jest „wymuszenie” trybu w 100% elektrycznego, w innych nie ma takiej możliwości. Wtedy podczas spokojnej jazdy pojazd korzysta tylko z silnika elektrycznego, a po mocnym wciśnięciu pedału gazu (na przykład podczas wyprzedzania) uruchamia się silnik spalinowy.
  • Samochody typu miękka hybryda (mild hybrid) mają bardzo mały silnik elektryczny zintegrowany w obudowie silnika spalinowego. Silnik zasilany jest z akumulatora o pojemności poniżej 0,5 kWh. W tym wypadku niemożliwa jest jazda wyłącznie w trybie elektrycznym. Silnik elektryczny służy tu jedynie do niewielkiego podniesienia mocy silnika spalinowego (średnio o kilkanaście KM). W tym wypadku nazywanie takich aut „zelektryfikowanymi”, choć formalnie poprawne, jest jednak sporym nadużyciem. W przypadku tych aut silnik spalinowy działa przez cały czas.

Wynika z tego, że najlepszym rozwiązaniem z wymienionych jest hybryda typu plug-in, czyli wyposażona w gniazdko ładowania. W tym wypadku akumulator może być też ładowany podczas jazdy wykorzystując do tego celu silnik spalinowy, a także efekt rekuperacji, podobnie jak w przypadku standardowej hybrydy. Jednak kupując auto typu PHEV, aby wykorzystać w pełni jego potencjał, powinniśmy regularnie ładować akumulator z gniazdka, najlepiej w domowym garażu. Zapewnia to najniższy koszt zakupu energii elektrycznej, a w efekcie może się przełożyć na koszt przejechania 100 km na poziomie zaledwie kilku złotych – to poziom absolutnie nieosiągalny dla aut konwencjonalnych (z silnikiem spalinowym). To pozwoli także na poruszanie się po mieście w trybie w pełni elektrycznym.

Samochody typu PHEV są pomostem między tradycyjnymi samochodami spalinowymi a samochodami w pełni elektrycznymi (BEV – Battery Electric Vehicle).

Po więcej informacji odsyłamy do naszego podcastu.

Dodaj komentarz