Sztuczna inteligencja wspiera zdrowie psychiczne pracowników

82% pracowników zaakceptowałaby robota jako terapeutę, ponieważ są przekonani, że zadbałby o ich psychikę lepiej niż człowiek.

W dobie globalnej pandemii zdrowie psychiczne stało się nie tylko wyzwaniem społecznym, lecz także ważnym problemem pracowników i pracodawców. Granice między życiem zawodowym a domem zostały rozmyte, a próba pogodzenia zdalnej pracy z opieką nad dziećmi i nauką odbiła się niekorzystnie na rodzinach pracowników. Według globalnego badania Oracle:

  • 70% badanych pracowników odczuwa w tym roku większy stres i lęk w pracy niż w jakimkolwiek wcześniejszym okresie;
  • wzrost lęku i stresu negatywnie wpływa na zdrowie psychiczne: powoduje brak równowagi między życiem zawodowym i prywatnym (35%), wypalenie zawodowe (25%), przygnębienie z powodu braku kontaktów społecznych (25%) i samotność (14%);
  • nowe trudności wywołane przez globalną pandemię nakładają się na codzienne napięcia związane z pracą, takie jak nacisk na osiągnięcie norm wydajnościowych (42%), wykonywanie rutynowych i nużących zadań (41%), przytłaczająca ilość zadań (41%), wydłużający się czas pracy: 35% ludzi pracuje miesięcznie o ponad 40 godzin więcej;
  • dla 85% badanych problemy ze zdrowiem psychicznym w pracy wpłynęły na życie osobiste powodując bezsenność (40%), zły stan zdrowia fizycznego (35%), mniejsze zadowolenie z życia (33%), pogorszenie relacji rodzinnych (30%) i izolację od przyjaciół (28%).

Rosnący poziom stresu ma niekorzystny wpływ na wydajność pracy poszczególnych osób, efektywność zespołów i produktywność całych przedsiębiorstw.

kobieta depresja stres

Robot jako terapeuta

Pracownicy nie chcą dzielić się swoimi problemami z innymi ludźmi, bardziej ufają technologii.

  • 68% respondentów wolałoby porozmawiać o stresie i lęku w pracy z robotem zamiast z przełożonym, a 82% chętnie skorzystałoby z usług robota jako terapeuty lub doradcy.
  • Zdaniem respondentów roboty mogą sprawdzić się w tej roli, ponieważ nie oceniają (34%), nie są uprzedzone do osób dzielących się z nimi swoimi problemami (30%) i szybko udzielają odpowiedzi na pytania dotyczące zdrowia (29%).
  • 75% ankietowanych uważa, że sztuczna inteligencja już w pewnym stopniu wspiera ich zdrowie psychiczne w pracy. Wśród najważniejszych korzyści wymieniano dostarczanie informacji potrzebnych do sprawniejszego wykonywania pracy (31%), automatyzację zadań i zmniejszenie nakładu pracy z myślą o zapobieganiu wypaleniu zawodowemu (27%) oraz zmniejszanie stresu przez pomoc w określaniu priorytetów zadań (27%).
  • Sztuczna inteligencja pomogła też większości pracowników w skróceniu tygodnia pracy (51%) i wydłużeniu urlopu (51%).
  • Ponad połowa respondentów stwierdziła, że AI zwiększa wydajność personelu (63%), podnosi zadowolenie z pracy (54%) i poprawia ogólne samopoczucie (52%).

Technologie wspomagające zdrowie psychiczne priorytetem pracodawców

Problemy ze zdrowiem psychicznym w pracy nie znikną samoistnie. Potrzebne są tu działania pracodawców. W przeciwnym wypadku stres, lęk lub przygnębienie związane z pracą spowoduje spadek produktywności siły roboczej. Pracodawcy powinni przeciwdziałać tej sytuacji wykorzystując różne rozwiązania technologiczne.

  • 51% respondentów przyznało, że firmy wprowadziły w związku z pandemią COVID-19 pewne elementy wsparcia w zakresie zdrowia psychicznego;
  • jednak aż 76% sądzi, że ich przedsiębiorstwa powinny robić znacznie więcej w celu ochrony kondycji psychicznej pracowników;
  • 83% zatrudnionych na całym świecie chciałoby, aby pracodawcy udostępnili im technologie wspierające zdrowie psychiczne, takie jak samoobsługowy dostęp do zasobów w zakresie opieki zdrowotnej (36%), dostępne na żądanie usługi psychologiczne (35%), narzędzia do prewencyjnego monitorowania stanu zdrowia (35%), dostęp do aplikacji zdrowotnych i medytacyjnych (35%) oraz chatboty udzielające odpowiedzi na pytania związane ze zdrowiem (28%).

Pomimo problemów ludzie polubili pomysł pracy zdalnej. Jednak aby praca w home office była efektywna i satysfakcjonująca, potrzebne jest znalezienie równowagi, tworzenie granic między pracą a czasem wolnym oraz możliwość uzyskania wsparcia, gdy pracownik będzie się czuł przytłoczony problemami.

Badanie „As Uncertainty Remains, Anxiety and Stress Reach a Tipping Point at Work” zostało przeprowadzone przez firmę Savanta Inc. na zlecenie Oracle w lipcu i sierpniu 2020 r. Wzięło w nim udział 12 347 respondentów ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Francji, Włoch, Niemiec, Indii, Japonii, Chin, Brazylii i Korei

0 0 votes
Article Rating
Powiadomienia
Powiadom o
1 Komentarz
Inline Feedbacks
View all comments
Diana_Inteli
Diana_Inteli
3 lat temu

Naprawdę dobry artykuł! Każdego dnia wprowadzamy podobne rozwiązania dla klientów z różnych branż. Dzięki zastosowaniu technologii przetwarzania języka naturalnego (NLP) znacznie poprawiliśmy skuteczność AI-Chatbot InteliWISE. Klient, używając swojego naturalnego języka codziennego, zadaje pytanie, a wirtualny doradca natychmiast daje gotowe rozwiązanie jego problemu. Opisujemy niektóre z naszych przykładów z InteliWISE w Polsce i na całym świecie naszej stronie inteliwise.pl

1
0
Would love your thoughts, please comment.x