Raport: preferencje nabywców laptopów

8 czerwca 2006 0 przez Michał Tomaszkiewicz

Jako podstawa opracowania raportu posłużyły preferencje zakupowe użytkowników serwisu Skapiec.pl.
Serwis Skapiec.pl to jedna z pierwszych porównywarek cen w Polsce. Aktualnie serwis odnotowuje 350 tysięcy unikalnych użytkowników miesięcznie. Odwiedzając serwis, generują ponad 6 mln odsłon, ujawniając swoje zainteresowania i preferencje. Obecnie Skapiec.pl zawiera zestawianie cen około 300 tys. produktów oferowanych przez ponad 240 sklepów.

Najbardziej istotna dla zainteresowanych kupnem notebooków okazała się być marka komputera – średnia z pierwszych trzech miesięcy 2006 roku to 32,39% wszystkich wyborów parametru. Następnym w kolejności parametrem matryca
(średnia z 2006 roku – 13,03%), a nastepnie wielkosc pamieci RAM (11,96%).

Ciekawą tendencję widać w rozpiętości cen poszukiwanych notebooków. Zapytania o komputery w cenie do 2500 zł zmalały od stycznia do marca bieżącego roku z 30,47% do 25,78% wszystkich wejść. Maleje także częstość wyborów parametru o wartości od 2500 do 3000 złotych (styczeń – 19%, marzec – 16,36%). Największy wzrost częstotliwości wyborów między styczniem a marcem zanotował przedział cenowy od 3000 do 3500 złotych (styczeń – 10,39%, marzec – 22,14%). Wzrost
wyborów zanotował także parametr od 4000 do 5000 zł (z 8,05% w styczniu do 12,64% w marcu).

Faworyzowanym przez użytkowników Skąpca producentem jest Acer, który zaliczył 31% wszystkich wejść przy wyborze parametru „marka” w pierwszych 3 miesiacach 2006 roku. Drugą pozycję zajmuje Toshiba, która zanotowała spadek czestości wyborów do 19,40% z 24,22% w 2005 roku. Trzecie miejsce zajął Fujitsu Siemens (spadek do16,32% w 2006 roku z 17,87% w 2005 roku).

Trzy najczęściej wybierane wartości parametru „dyski” to kolejno: 60, 80 i 40 GB. Wartości 60 i 80 GB w okresie od stycznia do marca 2006 roku zanotowały wzrost czestości wyborów (odpowiednio z 41,81% do 46,27% i z 22,66% do 24,11%). Natomiast trzecia wartość w analogicznym okresie zanotowała spadek z 24,31% do 20,9%.

Najczęściej wybieraną z parametru „matryca” była w okresie od stycznia do marca 2006 wartość 15,4″ 1280×800 (zanotowała w tym okresie 52,11% wszystkich wyborów). Drugim w rankingu popularności okazał się być parametr 15″ 1024×768, który uzyskał 22,06% wskazań w omawianym okresie czasu. Dwa kolejne parametry, które przekroczyły granice 5% wszystkich wyborów, to: 15″ 1400×1050 (9,11%) i 14″ 1024×768 (7,11%).

Wśród użytkowników serwisu Skąpiec.pl zdecydowanie największą popularnością cieszą się laptopy z napędem DVD RW (69,35%). Następne są: CD-RW/DVD (17,98%), DVD (6,61%), notebooki bez napędu optycznego (5,93%) oraz CD-ROM (0,12%).

Najbardziej popularną wartością parametru „procesor” było Centrino 715-727, którego częstość wyboru spadła jednak z 31,43% w styczniu do 27,05% w marcu. Malały także częstości wyboru drugiej i trzeciej w rankingu popularności wartości parametru „procesor”, tzn. Celeron M330-M340 (z 19,30% do 16,09%) oraz Pentium 4 (z 17,72% do 14,57%). Rosła częstotliwość wyborów procesora Turion z 10,92% w styczniu do 13,69% w marcu.

Użytkownicy serwisu Skąpiec.pl byli najbardziej zainteresowani komputerami z 512 MB RAM – 69,45% wszystkich wskazań w okresie od stycznia do marca 2006 roku. Kolejne wartości to: 1 GB (15,43% w omawianym okresie), 256 MB (11,19%) i 128 MB (3,93%).

Najczęściej wybieranym systemem operacyjnym był Windows XP Home (wzrost z 37,98% w styczniu do 44,52% w marcu). Jednocześnie odnotowano spadek popularności systemu Windows XP Professional, który aktualnie zajmuje trzecie miejsce w rankingu popularności wartości (z 27,03% w styczniu do 22,79% w marcu). Drugi w rankingu najbardziej popularnych wartości parametru „system operacyjny” jest „brak systemu”. Jego częstość wyboru rosła w omawianym okresie (z 25,02% w styczniu do 26,15% w marcu).

Pełna wersja opracowania, wraz z opisem metodologii badań, jest dostępna w zasobach serwisu Skapiec.pl.