Polskie MSP a bezpieczeństwo

26 stycznia 2011 0 przez Michał Tomaszkiewicz

Z badania przeprowadzonego przez Symantec wynika, że zaledwie kilkanaście procent firm decyduje się na wdrożenie oprogramowania zabezpieczającego przed wyciekami danych lub szyfrującego dane.

Przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z niebezpieczeństw związanych z ilością przychodzącego spamu – niemal 7 na 10 przebadanych firm, zaopatruje się w rozwiązania chroniące przed niechcianymi wiadomościami. Znacznie mniej popularne są inne narzędzia do zabezpieczania danych  jak filtrowanie treści czy archiwizacja wiadomości.

Przedsiębiorcy, zapytani o cechy, które decydują o wyborze konkretnego rozwiązania ochronnego, najczęściej wymieniają jego skuteczność i cenę (85 i 61 proc.). Nie bez znaczenia pozostają również: możliwość wcześniejszego przetestowania rozwiązania we własnym środowisku (45 proc.) oraz opinie innych specjalistów (44 proc.).

Przedstawiciele firm przyznają, że padli ofiarą ataków lub awarii. Najczęściej kończyły się one spadkami produktywności (wstrzymana praca systemu lub pracowników, 66 proc.) lub utratą informacji (37 proc.). Jedna firma na dziesięć nie ukrywa, że wskutek awarii lub ataku straciła zaufanie klientów.

Co warte uwagi, jako najczęstsze powody awarii wymieniane są błędy pracowników (37 proc.), a następnie błędy w systemach operacyjnych (26 proc.) oraz wpływ destrukcyjnego kodu (wirusy, robaki, konie trojańskie, 24 proc.). Jednocześnie aż 7 na 10 respondentów utrzymuje, że nowi pracownicy otrzymują informacje dotyczące zasad bezpieczeństwa w firmie lub wręcz są z nich szkoleni.

Za zapewnienie bezpieczeństwa środowiska informatycznego w badanych firmach odpowiadają przede wszystkim administratorzy IT (56 proc.), ale również bezpośrednio właściciele, dyrektorzy zarządzający lub szeroko pojęte kierownictwo (38 proc.). Decyzję o zakupie konkretnego narzędzia podejmuje menedżer IT (47 proc.) lub właściciel firmy (38 proc.).

Badane przedsiębiorstwa zaopatrują się w rozwiązania ochronne przede wszystkim u zewnętrznych, wyspecjalizowanych dostawców (78 proc.). Nadal zdarza się jednak, że firmy korzystają wyłącznie z bezpłatnych egzemplarzy oprogramowania. Przyznało się do tego 8  proc. ankietowanych.

Badanie zostało przeprowadzone na próbie 200 polskich przedsiębiorstw z sektora MSP w październiku i listopadzie 2010 r. metodą ankietową.