Osterman Research: ochrona przed wyciekiem poufnych informacji z firmy

29 listopada 2007 0 przez Michał Tomaszkiewicz

Poczta elektroniczna stała się głównym medium w komunikacji biznesowej – jest ważniejsza od telefonu, faksu i tradycyjnej poczty.

75% informacji (takich, jak zaproszenia na spotkanie, dokumenty, zlecanie zadań) jest przekazywanych za pośrednictwem e-maili. Codziennie każdy pracownik wysyła i otrzymuje średnio 140 wiadomości elektronicznych.

Według organizacji Privacy Rights Clearinghouse zajmującej się problemami kradzieży tożsamości, od stycznia 2005 do czerwca 2007 zagrożonych było ponad 155 milionów rekordów praw osobowych obywateli w USA. Ryzyko wycieku poufnych informacji jest jeszcze wyższe w Europie i Azji. Zagrożenia te są wynikiem rosnącej liczby włamań do sieci, kradzieży lub zgubienia laptopów i innych urządzeń mobilnych.

Ponemon Institute ujawnił, że w 2006 roku koszt naruszenia poufności danych wynosił średnio 182 USD za każdy rekord i wzrósł o 31%. w porównaniu z rokiem 2005. Konsekwencją naruszenia poufności danych są nie tylko problemy finansowe firm, ale i utrata reputacji.

Jednym ze sposobów zapobiegania wyciekom poufnych informacji jest szyfrowanie danych i poczty elektronicznej. Z badania przeprowadzonego przez Osterman Research wynika, że głównymi przyczynami wprowadzenia w firmie systemu szyfrowania poczty elektronicznej są zgodność z regulacjami prawnymi i wymaganiami obowiązującymi w branży oraz ochrona własności intelektualnej i reputacji marki.
Z badań Osterman Research wynika, że przedsiębiorstwa zamierzają wprowadzić dodatkową ochronę w postaci szyfrowania danych m.in. dla urządzeń mobilnych i przenośnych pamięci masowych takich, jak pen drive. To odpowiedź na rosnącą liczbę wiadomości elektronicznych wysyłanych za pośrednictwem bezprzewodowych urządzeń przenośnych. W 2007 roku 12,6% użytkowników wykorzystywało urządzenia mobilne do wysyłania służbowych e-maili. W 2008 roku liczba ta wzrośnie do 20,3%, aby osiągnąć poziom 29,4%w 2009 roku.