Manta i Samsung wygrali na DVB-T

23 stycznia 2013 0 przez Marcin Kaczmarek

Na włączeniu telewizji cyfrowej w Polsce najwięcej zyskali producenci i importerzy dekoderów. Sprzedali w sumie 1,5 mln sztuk urządzeń, czyli 900 proc. więcej niż rok wcześniej. Szansy nie przegapili również producenci telewizorów, którzy sprzedali ok. 2,5 mln urządzeń – 16 proc. więcej niż przed rokiem.

Największym wygranym na rynku dekoderów jest Manta – jej udział w rynku zwiększył się do ponad 21 proc., co oznacza to sprzedaż na poziomie 330 tys. sztuk. Firma podaje znacznie wyższą liczbę 400–450 tys. sztuk, która może wynikać z doliczenia całej sprzedaży internetowej. W 2013 roku planuje sprzedać 700 tys. sztuk urządzeń. Na drugim miejscu znalazła się Wiwa ze sprzedażą ok. 300 tys. dekoderów, na kolejnych Ferguson i Opticum.

Producenci telewizorów przygotowali się na wejście DVB-T poprzez specjalne modele odbiorników, np. dla seniorów oraz atrakcyjne promocje. W efekcie sprzedaż telewizorów wzrosła o prawie 16 proc., do 2,5 mln sztuk. Liderem rynku jest Samsung, jego udział zwiększył się do 38 proc. Na drugim miejscu jest inny koreański producent LG, z udziałem 20 proc. Kolejne cztery miejsca zajmują również znane marki: Sony, Toshiba, Sharp i Panasonic – każda z kilkuprocentowym udziałem.

Sprzedaż telewizorów i dekoderów 2012

Według szacunków, ponad połowa gospodarstw domowych kupiła nowy telewizor w ciągu ostatnich trzech lat. Co piąty to Smart TV, jednak nowoczesny sprzęt tylko nieznacznie zmienia nasze telewizyjne przyzwyczajenia. Wg firmy Nielsen Audience Measurement, oglądanie telewizji zajmuje nam coraz więcej czasu, średnio tygodniowo jest to 4 godziny (średnia europejska wynosi 3 godziny 48 minut). Mimo posiadania urządzeń Smart TV oglądamy to, co oferują nam akurat stacje telewizyjne. W zaledwie 6 proc. domów nagrywa się i odtwarza programy, w 8 proc. ogląda się telewizję za pomocą internetu, w ledwie 3 proc. korzysta się z VoD.