Interia w ofensywie

29 maja 2006 0 przez Michał Tomaszkiewicz

Mapy i plany miast w Polsce i na świecie połączone z bazą teleadresową firm oraz interaktywna telewizja – to nowe serwisy Interii, które mają być uruchomione jeszcze w czerwcu. Spółka zamierza w pełni przekształcić się w portal w stylu Web 2.0.
Pierwsza nowość – polska wersja serwisu Map24.com – ma po roku działalności zdobyć milion użytkowników. Serwis będzie oferował mapy i plany miast w Polsce i na świecie oraz być bazą teleadresową firm, które wykupią w nim reklamę.

„Liczymy, że głównie dzięki nowemu serwisowi Map24 zwiększymy przychody z reklam, a na koniec roku nasz udział w rynku reklamy wzrośnie o 2 punkty procentowe” – mówi Jacek Pasławski, prezes Interia.pl. O drugim z wprowadzanych serwisów szef Interii nie chciał się wypowiadać: „Nie zdradzę jego szczegółów, bo konkurencja nie śpi.”

Modernizacja będzie kosztować w tym roku portal od 6 do 7 milionów złotych. Serwisy Interii mają byc rozbudowane o nowe fukcje zwiększające ich interaktywność. Pierwszy zaktualizowany do nowej filozofii portalu ma zostać serwis wspólnotowy Znajomi.pl. W odświeżonej wersji zadebiutuje w czerwcu.

Dzięki takim zmianom serwisy Interii ostatecznie przekształcą go całkowicie w portal w stylu Web 2.0. To najnowszy trend w rozwoju Internetu, mający uczynić go medium coraz interaktywym, współtworzonym przez samych użytkowników sieci. W takim kierunku zmierzają najwięksi światowi giganci. Ostatnio swoją nową stronę w stylu Web 2.0 zaprezentował Yahoo!

Pod względem liczby odwiedzających ją internautów Interia zajmuje trzecie miejsce. Według Megapanelu PBI, w lutym portal miał zasięg 54,8% i 6,3 mln użytkowników. Druga na rynku WP miała 68,9% i 7,9 mln użytkowników, a lider Onet.pl zakończył miesiąc z zasięgiem 76,7% 8,8 mln użytkowników. Z kolei portal O2.pl zwiększył swój zasięg do 40,6% i ma 4,6 mln użytkowników.

Ubiegły rok Interia zakończyła z 8,4%-towym udziałem w torcie reklamowym wartym 150 mln zł. To pozwoliło wyjść jej z dołka, w którym była w 2004 roku zakończonym stratą 3,4 mln zł. Dzięki zwiększonym przychodom w 2005 roku Interia miała zysk netto 2,1 mln zł, a przychody wzrosły do 39,7 mln zł.

Wyniki za pierwszy kwartał tego roku też są obiecujące – przychody sięgnęły 11,05 mln zł i były wyższe niż rok wcześniej o 59%, a zysk netto wyniósł 1,16 mln zł. To efekt dobrej koniunktury dla spółek internetowych, z której korzystają też rywale Interii. Liderem rynku jest wciąż Onet.pl, który zakończył kwartał z 23,7 mln zł i 3 mln zł zysku. Dobry kwartał miała też zajmująca drugą pozycję Wirtualna Polska. Zakończyła go z około 13 mln zł przychodów i 1,3 mln zł zysku – pierwszym tak wysokim od początków istnienia na rynku.