Site icon ITbiznes

Rozwiązania storage wraz z technologią 5G poprawią bezpieczeństwo na drogach

rozwiazania-storage-technologia-5g-bezpieczenstwo-na-drogach

Technologia 5G oferuje bardzo dużą szybkość przesyłania danych, ale sprostać im muszą rozwiązania storage. Nic nam po szybkich transferach, jeśli nie będzie jak ich zapisać i przetwarzać.

5G a rozwiązania storage

Technologia 5G jest obecnie na stosunkowo wczesnym etapie upowszechniania się. Jednakże już teraz szacunki wskazują, że w roku 2025 bazować na niej będzie 20 proc. wszystkich połączeń na świecie.

Nowy standard oferuje transfery sięgające 10 Gbps (czyli 100x szybciej niż w przypadku poprzedniej generacji). Opóźnienia sięgają jedynie około 1 ms. Dzięki temu sieci 5G będą miały ogromny wpływ nie tylko na to, co robimy ze swoimi urządzeniami osobistymi (smartfonami czy tabletami), ale odegrają znaczącą rolę w nadchodzącej rewolucji w branży motoryzacyjnej.

5G a bezpieczeństwo korzystania z samochodów

Ogromne ilości danych przesyłanych poprzez sieci 5G będą miały bezpośrednio wpływ na bezpieczeństwo korzystania z samochodów. Muszą im sprostać rozwiązania storage stosowane nie tylko w pojazdach, ale i w infrastrukturze, centrach gromadzenia i przetwarzania danych.

Najważniejsze obszary związane z bezpieczeństwem w ruchu to nowe generacje map i nawigacji, komunikacja pojazdów z infrastrukturą dróg, ulic i innymi użytkownikami dróg, aktualizacje oprogramowania.

Mapy online następnej generacji

Mapy już dziś są aktualizowane na bieżąco. Chodzi o informacje związane z ruchem i korkami, jednak wkrótce będą w stanie przyjmować i wykorzystywać w czasie rzeczywistym znacznie więcej danych.

Zwiększona liczba kamer i czujników różnego typu sprawi, że pojazdy będą stale rejestrowały nowe informacje o drodze i jej otoczeniu. Gdy auto wykryje np. zablokowaną lub nową drogę, roboty drogowe, zmianę liczby/dostępności/przebiegu pasów, będzie mogło natychmiast wysłać tę informację do chmury i podzielić się nią z innymi pojazdami, pieszymi czy służbami.

Udoskonalone metody komunikacji

Komunikacja V2X (Vehicle-to-Everything) to technologia, która pozwala samochodom wymieniać się informacjami z innymi uczestnikami i elementami ruchu – czyli m.in. pojazdami, pieszymi i elementami infrastruktury. 5G pozwoli na użycie do tego celu bezpośrednio interfejsu PC5 (w którym dwa urządzenia komunikują się bezpośrednio dedykowanym kanałem). Można będzie użyć także interfejsu Uu, w którym dane przekazywane są za pośrednictwem stacji bazowej telefonii komórkowej.

Dzięki 5G zasięg komunikacji PC5 wynosił będzie ok. 600 metrów, a Uu – do 2 km. Oznacza to, że w komunikacji V2X będzie można uwzględnić znacznie więcej obiektów pozostających w zasięgu „wzroku” pojazdu. To da wszelkim systemom (np. bezpieczeństwa – unikania kolizji, wykrywania przeszkód, oblodzenia itp.) więcej czasu na stosowną reakcję.

Interfejs PC5 pozwoli również pojazdom komunikować się z pieszymi czy rowerzystami za pośrednictwem ich smartfonów i innych urządzeń. To może przydać się do tworzenia rozwiązań zabezpieczających przed kolizjami z osobami/obiektami znajdującymi się w martwym polu kierowcy czy pieszymi wychodzącymi spomiędzy zaparkowanych aut. Taki system pozwalałby informować pieszych/rowerzystów o zagrożeniu, dając im czas na reakcję.

Zautomatyzowane aktualizacje samochodów

Niektóre samochody oferują już aktualizacje dostarczane w modelu OTA (over-the-air), jednakże w przyszłości rozwiązanie to będzie powszechnym standardem. Samochody będą wyposażane w coraz większą ilość aplikacji różnego rodzaju, sensorów oraz kamer, które będą bazowały na niezależnych usługach.

Owe aplikacje będą wymagały regularnego aktualizowania – które przeprowadzane będzie właśnie poprzez OTG, z wykorzystaniem technologii 5G. Proces ten będzie równie powszechny i częsty, jak dzisiejsze aktualizowanie telefonów. Z takich systemów korzysta obecnie dość szeroko Tesla.

Więcej danych = więcej przestrzeni dyskowej

Podłączone do sieci samochody wciąż wysyłają i odbierają informacje różnego rodzaju. Dlatego stają się one coraz bardziej podobne do centrów danych na kołach. W związku z tym bardzo ważną kwestią staje się to, gdzie zapisane będą wszelkie kluczowe informacje. Mapy, klucze bezpieczeństwa komunikacji V2X, dane aplikacji, logi, czy buforowanie aktualizacji OTA wymagają miejsca.

Już teraz w autach przechowywane są miliony linii kodu oprogramowania, zapisane w pamięci NAND. Nie potrzebuje ona energii do przechowywania informacji. Urządzenia bazujące na NAND gwarantują bezpieczeństwo zapisanych na nich informacji, pozwalają łatwo i sprawnie wymieniać je pomiędzy różnymi systemami pokładowymi. Jednocześnie minimalizują ryzyko wystąpienia wąskich gardeł przepustowości i pozostając odpornymi na wahania temperatury czy wibracje.

Wraz z upowszechnieniem się komunikacji V2X z innymi obiektami, zapotrzebowanie na rozwiązania storage do przechowywania danych pojawia się również w innych urządzeniach. Chodzi choćby o drogowe tablice informacyjne, elementy infrastruktury, systemy nadzoru ruchu czy centra danych gromadzące i przetwarzające takie informacje.

5G otworzy nam drzwi do nowej ery bezpieczeństwa na drodze. Jednak możliwości wykorzystania informacji przez samochody będzie ściśle związana z tym, jak dużo informacji będzie w stanie przyjąć i zapisać pojazd. Szczególnie gdy są one dostarczane z prędkością zapewnianą przez 5G. Dlatego też kluczem do zapewnienia kierowcom, pasażerom i innym uczestnikom ruchu odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa będzie stworzenie systemu, który pozwoli na bezpieczne zarejestrowanie, zapisanie, wykorzystanie i przetworzenie owych danych.

Russel Ruben, Director, Global Automotive, Western Digital

Źródło: Informacja prasowa – Artykuł Russela Rubena z Western Digital; GSMA

Exit mobile version