Najnowsza analiza Reutersa mówi, że do 2030 roku przemysł motoryzacyjny planuje wydać ponad pół biliona dolarów na rozwój pojazdów elektrycznych. Chodzi o zwiększenie inwestycji mających na celu zmianę nawyków nabywców i spełnienie coraz bardziej rygorystycznych celów dekarbonizacji.
Według najnowszych danych, producenci samochodów planują wydać około 515 miliardów dolarów w ciągu najbliższych 5 do 10 lat na rozwój i budowę nowych pojazdów napędzanych prądem i odejście od silników spalinowych. Zbliżające się terminy wprowadzenia zerowej emisji dwutlenku węgla w takich miastach jak Londyn i Paryż oraz krajach od Norwegii po Chiny spowodowały, że zobowiązania inwestycyjne związane z pojazdami elektrycznymi stały się jeszcze pilniejsze. Wiele krajów zapowiedziało, że do 2030 r. wprowadzi zakaz sprzedaży nowych pojazdów z silnikami spalinowymi. Prezydent USA Joseph Biden powiedział, że chce, aby do 2030 r. 40% do 50% sprzedaży stanowiły pojazdy elektryczne.
Liderzy branży i analitycy obawiają się jednak, że popyt na pojazdy elektryczne może znacznie odbiegać od narzuconych agresywnych celów. Nie obędzie się też bez znacznych dodatkowych zachęt i jeszcze większych wydatków na infrastrukturę ładowania i sieci energetyczne.
Przemysł motoryzacyjny dużo ryzykuje
Kiedy kilku producentów ogłosiło programy EV, wszyscy inni musieli ogłosić swoje własne, bo inaczej byliby postrzegani jako pozostający w tyle. Pozostawia to jednak wielu z nich z planami wytworzenia znacznej ilości pojazdów w kategorii, która ma nieznaną akceptację konsumentów i przez lata będzie dawała żaden lub minimalny zysk – mówi Brian Maxim, szef działu prognozowania w AutoForecast Solutions.
Jak wynika z publicznych danych opublikowanych przez przemysł motoryzacyjny, inwestycje mają na celu głównie zwiększenie zasięgu samochodów i wydajności akumulatorów oraz obniżenie kosztów produkcji pojazdów elektrycznych. Co ważne, nie obejmują one dziesiątków miliardów dolarów inwestowanych w dodatkowe moce produkcyjne przez największe firmy wytwarzające akumulatory, często we współpracy ze swoimi partnerami z branży motoryzacyjnej.
Źródło: Reuters
Miłośnik nowoczesnych technologii, głównie nowych rozwiązań IT. Redaktor w czasopismach Gambler, Enter, PC Kurier, Telecom Forum, Secret Service, Click!, Komputer Świat Gry, Play, GameRanking. Wiele lat spędził w branży tłumaczeniowej – głównie gier i programów użytkowych. W wolnych chwilach lata szybowcem, jeździ na rowerze i pochłania duże ilości książek.