o serwisie | redakcja | reklama | kontakt
szukaj w serwisie
Spis treści

Indeks działów

25 stycznia 2013
Ernest Frankowski
 

Crowdfunding – veni vidi vici?

Najprostsza definicja crowdfundingu (za Wikipedią) wskazuje, że jest to forma finansowania różnego rodzaju projektów przez społeczności wokół tychże projektów zorganizowane. Rok 2012 był świadkiem prawdziwej eksplozji mody na taki sposób finansowania różnych, czasem bardzo ciekawych i ambitnych projektów. Jak można się domyślić, sama idea powstała w USA, a jej synonimem jest serwis Kickstarter.com. Projekty w ramach crowdfundingu są finansowane przez licznych zainteresowanych przedmiotem danego projektu. W efekcie, zainteresowani tworzą pewną społeczność, poprzez co crowfunding jest kolejnym przykładem rewolucji społecznościowej w internecie. W praktyce crowdfunding staje się narzędziem finansowania takich czy innych projektów, które nie uzyskują uznania w oczach komercyjnych wydawców czy kredytodawców. Z drugiej strony, nawet gdyby dawały nadzieję pozyskania finansowania w tradycyjny sposób, wielu przedsiębiorców woli społeczną formę pozyskania środków z uwagi na to, że nie tracą dzięki niej kontroli nad swoim pomysłem. Jest także crowdfunding szansą powrotu na rynek wielu twórców, którzy z różnych powodów przestali funkcjonować w mainstreamie i w inny sposób mają problemy z pozyskaniem finansowania. Zaletą crowdfundingu (po stronie twórców) jest także to, że dokonanie donacji na rzecz danego projektu nie daje żadnych praw donatorowi. Przykładowo, po ukończeniu projektu, wciąż musi on na tradycyjnych zasadach „zasponsorowany” produkt kupić. Zyskuje zaś jako klient jedynie (aż) satysfakcję, że przyczynił się do powstania produktu, który odpowiada jego potrzebom i który bez jego wsparcia mógłby w ogóle się nie pojawić. Pojawiają się także koncepcje crowdfundingu, które wprowadzają mechanizm właścicielski do całej idei. Mianowicie, wzięcie udziału w zbiórce daje „udział” w całym przedsięwzięciu. Kolejny trend związany jest z twórcami i przedsiębiorcami o znanych nazwiskach / markach. Takie osoby i firmy czasem z sukcesem przeprowadzają zbiórki na własnych stronach, korzystając właśnie z siły własnego „brandu”.

Pytanie tylko w jakim zakresie crowdfunding może stać się znaczącym zjawiskiem w 2013 r., skoro, jak sami napisaliśmy, świadkami boomu na tą formę finansowania byliśmy w 2012 r. Rok 2013 będzie naszym zdaniem rokiem prawdy dla crowdfundingu. Wiele projektów o rekordowych zbiórkach (co ciekawe, są to głównie… gry, sprzęt IT głównie do… grania oraz gadżety elektroniczne) powinno zostać ukończonych w 2013 r. Okaże się wtedy, jak wartościowe projekty powstały na bazie zebranych od społeczności pieniędzy. Jeśli projekty te będą udane, crowdfunding zyska nową siłę i stanie się kolejnym, powszechnie stosowanym sposobem na pozyskiwanie środków na inwestycje. Jeśli najbardziej medialne projekty okażą się niewypałem, entuzjazm wokół tego zjawiska wygaśnie. W efekcie, w krajach takich jak Polska, w którym już także powstają serwisy crowdfundingowe, nie zdążą się one upowszechnić. Naszym zdaniem należy w tej kwestii wykazywać umiarkowany optymizm. W najbardziej popularne projekty są zaangażowani naprawdę znani twórcy z różnych branż. Można więc powiedzieć, że dbałość o swoją własną reputację będzie ich dopingowała do stworzenia produktów na miarę oczekiwań wspierających ich społeczności.


Następna strona »


Zobacz komentarze do artykułu / 2
Wersja do druku

Przeczytaj również...
stefan_999 (2013-01-30 19:53:41)
 
#1
XBOXA 360 zaprezentowano w popularnym programie telewizyjnym, więc pewnie i tym razem sprobuja. Moze Oprah Winfrey będzie sie wyginac przy nowym Kineckcie?
Marcin Kaczmarek (2013-01-30 21:49:29)
ITbiznes.pl, redaktor
#2
To się chyba nazywa po polsku 'robienie product placement' :) Ponoć działa lepiej niż reklama, a w rękach Oprah to już na pewno wymiata...

Zaloguj się, by dodać komentarz. Nie masz konta? Zarejestruj się.

Login
Hasło
Zarejestruj się
Zapomniałem hasła
  Ostatnio komentowane
  Ostatnio na forum
więcej »
strona główna | o serwisie | redakcja | reklama | kontakt